Masz SUV-a? Nie wjedziesz do centrum miasta, bo jesteś potencjalnym zabójcą i trucicielem

Masz SUV-a? Nie wjedziesz do centrum miasta, bo jesteś potencjalnym zabójcą i trucicielem

Podaj dalej

ETSC, czyli Europejska Rada Bezpieczeństwa w Transporcie chce znacząco ograniczyć wjazd SUV-ów do centrów europejskich miast. I nawet jeśli na pierwszy rzut oka pomysł wydaje się absurdalny, to wcale nie jest.

SUV-y w Europie cieszą się dużą popularnością. Natomiast w Polsce można rzec wprost ogromną. Co trzeci nowy samochód rejestrowany w naszym kraju jest właśnie SUV-em. To uniwersalne nadwozie, podbiło serca Polaków i nie sposób zaprzeczyć, że ma długą listę zalet. Niestety auta te mają też wady i – jak się okazuje – są one poważne.

Bezpieczeństwo

SUV-y nafaszerowane systemami bezpieczeństwa w połączeniu z najczęściej sporymi gabarytami uchodzą za synonim bezpieczeństwa. Przynajmniej jeśli mówimy o osobach, które znajdują się w ich wnętrzu. Sprawa wygląda zupełnie inaczej, gdy pieszy zostaje potrącony przez taki pojazd.

Tutaj pojawia się problem i to faktycznie spory. SUV-y mają wyższe maski i zderzaki, są cięższe, a także sztywniejsze. Te cechy sprawiają, że kolizja takiego auta z pieszym najczęściej ma opłakane skutki. Znacznie poważniejsze niż w przypadku potrąceń spowodowanych przez niższe osobówki.

Nie jest to tylko teza, ale fakt. Potwierdzili to między innymi amerykańscy dziennikarze z serwisów „Detroit Free Press” i „USA Today Network”. Według nich SUV-y dwa, a nawet trzy razy częściej są winne ofiar śmiertelnych w wypadkach. Takie same wnioski wysnuła rządowa organizacja IIHS.

Stąd rekomendacja Europejskiej Rady Bezpieczeństwa w Transporcie dotycząca ograniczenia wjazdu SUV-ów do centrów miast wydaje się w pełni uzasadniona. ETSC proponuje, żeby ograniczyć wjazd samochodom, które przekraczają ustaloną masę własną pojazdu lub uzyskały niskie wyniki w kategorii „ochrona pieszych” w testach zderzeniowych.

Bardziej szkodą środowisku

Fizyki nie oszukasz. Duże, ciężkie SUV-y siłą rzeczy muszą spalać więcej paliwa, niż lżejsze i mniejsze osobówki. Co za tym idzie, generują większe ilości CO2. A przecież fakt, że UE od dłuższego czasu bardzo naciska na ograniczenie emisji CO2 przez kraje w całej Europie nie jest żadną tajemnicą.

Przebieg to tylko liczba! Zobacz 10 samochodów, które przekroczyły milion kilometrów

Przypomnijmy również, że od 2021 roku europejskich producentów samochodów obowiązywał będzie nowy limit emisji CO2. Jedynym rozwiązaniem, aby SUV-y spełniały te wymagania, jest produkowanie ich z silnikami hybrydowymi. Bez elektrycznego wspomagania crossovery nie podołają wyznaczonym normom.

Kiedy zmiany?

Nie wiemy, kiedy i czy w ogóle wprowadzone zostaną zakazy wjazdu SUV-ów do centrów miast. Mamy jednak uzasadnione przypuszczenia, że prędzej czy później do tego dojdzie, a przynajmniej w niektórych krajach. Władze Londynu już mają plan wprowadzenia obostrzeń dla pojazdów dostawczych. Są także podobno pierwsze miasta deklarujące wprowadzenie zakazu dla SUV-ów.

Cupra ma nowego ambasadora. Został nim światowej klasy bramkarz

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News