Masz automatyczną skrzynię biegów? Sprawdź, czy nie popełniasz tych błędów

Masz automatyczną skrzynię biegów? Sprawdź, czy nie popełniasz tych błędów

Podaj dalej

Teoretycznie skrzynia automatyczna jest banalna w użytkowaniu. Jednak jak się okazuje, kierowcy często popełniają kilka podstawowych błędów, które skracają żywotność nietanich skrzyń.

Tym razem zupełnie pominiemy kwestię zalet i wad posiadania automatycznej skrzyni biegów. Wszyscy zainteresowani takimi skrzyniami na pewno analizowali je wiele razy, a skoro już zdecydowali się na takie rozwiązanie, to mamy dla nich kilka rad związanych z użytkowaniem.

Tryb N w czasie jazdy

Panowie i Panie skrzynia automatyczna to nie skrzynia ze starego „ogórka” (autobus z lat 70’tych), a wy to nie PKSiarze oszczędzający paliwo podczas jazdy z górki. W automatach olbrzymie znaczenie w bezawaryjnym działaniu skrzyni ma smarowanie. Odpowiada za nie pompa oleju, która w trybie D pracuje, jak powinna. Jeśli jednak w trakcie jazdy ustawimy tryb N, to smarowanie automatycznie jest gorsze i pompa pracuje mniej wydajnie. Chyba wiecie, co to oznacza. Druga sprawa to, jeśli w trakcie jazdy przełączymy tryby z D na N, to także cierpią sprzęgiełka skrzyni automatycznej. Muszą one znieść przez to bardzo duże przeciążenia.

Zmiana trybu skrzyni w trakcie jazdy

Bez względu na to, czy chcemy przełączyć z D na R, czy na P, powinniśmy to zrobić w momencie, w którym samochód jest już całkowicie zatrzymany. Nowe skrzynie są już na tyle inteligentne, że nie zareagują na nasz nierozsądny pomysł przerzucenia trybu w trakcie jazdy. Niestety w starszych konstrukcjach, jeśli popełnimy taki błąd, to może nas to sporo kosztować.

Przełączanie na tryb N lub P w trakcie postoju na światłach

Idea skrzyni automatycznej polega na tym, żeby kierowca nie musiał niepotrzebnie wachlować w biegach. To samo tyczy się trybów jazdy. Jeśli koniecznie musicie zmienić tryb skrzyni, to po prostu przyczyniacie się do szybszego zużycia tarczek sprzęgłowych. Co więcej, jeśli macie pecha i wasz samochód stoi na światłach w trybie P, a ktoś w was stuknie z tyłu, to skrzynia prawdopodobnie mocno ucierpi.

Wymiana oleju to „must have”

Powinniśmy także pamiętać o regularnej wymianie oleju w skrzyni biegów. Wbrew powszechnie panującym opiniom jest to bardzo ważne. Automatyczna skrzynia biegów, tak samo, jak silnik potrzebuje świeżego oleju do bezawaryjnego działania. Lekceważąc ten temat, prosimy się o problemy. Każdy olej z czasem się zużywa i traci swoje pierwotne właściwości.

Dołącz do dyskusji

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News