Masz automatyczną skrzynię biegów? Sprawdź, czy nie popełniasz tych błędów

Masz automatyczną skrzynię biegów? Sprawdź, czy nie popełniasz tych błędów

Masz automatyczną skrzynię biegów? Sprawdź, czy nie popełniasz tych błędów

Podaj dalej

Teoretycznie skrzynia automatyczna jest banalna w użytkowaniu. Jednak jak się okazuje, kierowcy często popełniają kilka podstawowych błędów, które skracają żywotność nietanich skrzyń.

Tym razem zupełnie pominiemy kwestię zalet i wad posiadania automatycznej skrzyni biegów. Wszyscy zainteresowani takimi skrzyniami na pewno analizowali je wiele razy, a skoro już zdecydowali się na takie rozwiązanie, to mamy dla nich kilka rad związanych z użytkowaniem.

Tryb N w czasie jazdy

Panowie i Panie skrzynia automatyczna to nie skrzynia ze starego „ogórka” (autobus z lat 70’tych), a wy to nie PKSiarze oszczędzający paliwo podczas jazdy z górki. W automatach olbrzymie znaczenie w bezawaryjnym działaniu skrzyni ma smarowanie. Odpowiada za nie pompa oleju, która w trybie D pracuje, jak powinna. Jeśli jednak w trakcie jazdy ustawimy tryb N, to smarowanie automatycznie jest gorsze i pompa pracuje mniej wydajnie. Chyba wiecie, co to oznacza. Druga sprawa to, jeśli w trakcie jazdy przełączymy tryby z D na N, to także cierpią sprzęgiełka skrzyni automatycznej. Muszą one znieść przez to bardzo duże przeciążenia.

Zmiana trybu skrzyni w trakcie jazdy

Bez względu na to, czy chcemy przełączyć z D na R, czy na P, powinniśmy to zrobić w momencie, w którym samochód jest już całkowicie zatrzymany. Nowe skrzynie są już na tyle inteligentne, że nie zareagują na nasz nierozsądny pomysł przerzucenia trybu w trakcie jazdy. Niestety w starszych konstrukcjach, jeśli popełnimy taki błąd, to może nas to sporo kosztować.

Przełączanie na tryb N lub P w trakcie postoju na światłach

Idea skrzyni automatycznej polega na tym, żeby kierowca nie musiał niepotrzebnie wachlować w biegach. To samo tyczy się trybów jazdy. Jeśli koniecznie musicie zmienić tryb skrzyni, to po prostu przyczyniacie się do szybszego zużycia tarczek sprzęgłowych. Co więcej, jeśli macie pecha i wasz samochód stoi na światłach w trybie P, a ktoś w was stuknie z tyłu, to skrzynia prawdopodobnie mocno ucierpi.

Wymiana oleju to „must have”

Powinniśmy także pamiętać o regularnej wymianie oleju w skrzyni biegów. Wbrew powszechnie panującym opiniom jest to bardzo ważne. Automatyczna skrzynia biegów, tak samo, jak silnik potrzebuje świeżego oleju do bezawaryjnego działania. Lekceważąc ten temat, prosimy się o problemy. Każdy olej z czasem się zużywa i traci swoje pierwotne właściwości.

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News