Rajd z jednym samochodem i to hybrydą! Testy weszły na inny poziom [WIDEO]

Rajd z jednym samochodem i to hybrydą! Testy weszły na inny poziom [WIDEO]

Hyundai i20 N Rally1 Test (3)

Podaj dalej

Nowa era w rajdowych mistrzostwach świata zbliża się wielkimi krokami. Żaden zespół na start rywalizacji hybrydowych konstrukcji nie chce być w tyle, co sprawia, że testy zaczynają coraz mocniej przypominać rajdy.

Symulacja rajdu

Koreańska marka jako ostatnia rozpoczęła przygotowania do nowego sezonu. Opóźnienia w testowaniu, zwłaszcza w stosunku do M-Sportu były oczywiste, ale Hyundai w ostatnim czasie zintensyfikował prace. Wydaje się, że szybko nadrabia stracony czas.

Zespół, którego baza znajduje się w Piemoncie w miejscowości La Morra postawił na innowacyjną formę testów. Ekipie udało się zamknąć kilka dróg w okolicy i zorganizowała rajd dla jednego samochodu.

Jazdy nie polegały jedynie na przejechaniu odcinka, przedostaniu się na kolejny i zaliczenie następnej próby. Zastosowano dokładny harmonogram, w którym znalazły się też typowe elementy rajdowego weekendu jak np. strefy zmiany opon. Wprowadzono również nowe strefy ładowania samochodów hybrydowych.

Tanak na start

W środę za kierownicą Hyundaia i20 N Rally1 zasiadł Ott Tanak. Na miejscu obecny był również Thierry Neuville, ale Belg nie prowadził rajdówki. Rano pojawiły się pewne problemy z samochodem, ale po ich wyeliminowaniu Tanak zdołał przejechać całą zaplanowaną trasę, które w dużej mierze pokrywała się z drogami używanymi podczas Rajdu Alby.

Zintensyfikowanie prac pomogło również znalezienie Hyundaiowi kilka nowych problemów. Nowa konstrukcja sprawiła m.in., że w kokpicie auta znacząco podnosiła się temperatura, co było spowodowane ciepłem wydzielanym przez układ wydechowy.

Temperatura stanowi spory problem?

Co jakiś czas dochodzą do nas informacje mówiące o pożarach aut elektrycznych. Czy zwiększona temperatura, która spowodowana jest nową konstrukcją wydechu stanowi również zagrożenie dla rajdowych załóg? Sprawę szybko postanowili skomentować zawodnicy Hyundaia.

Wydech po prostu przechodzi po prawej stronie naszych nóg. Tak jest we wszystkich nowych autach, więc Toyota i Ford będą miały ten sam problem. Jesteśmy blisko zimy i na zewnątrz temperatury nie są wysokie, ale w Portugalii, na Sardynii lub w Kenii będzie to duże wyzwanie. Mamy jednak dobrych inżynierów i jestem pewien, że znajdą jakieś rozwiązanie – komentował pilot Thierry’ego Neuville’a Martijn Wydaeghe dla DirtFisha.

Musimy poczekać i przedyskutować temat z zespołem i FIA, by sprawdzić, co jest możliwe. Mam nadzieję, że uda nam się zejść z temperaturami, by czuć się komfortowo i bezpiecznie.

Na testach obecny był również odpowiedzialny za rajdy samochodowe ze strony FIa: Yves Matton.

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News