Kolejne zmiany w przepisach! Sprawdź, co musisz wiedzieć!

Kolejne zmiany w przepisach! Sprawdź, co musisz wiedzieć!

7f4f4846-1c74-4535-8608-d49e0cb9c0b4

Podaj dalej

Gdy tylko przyzwyczaimy się do obowiązujących przepisów, zawsze znajdzie się ktoś, kto spróbuje je unowocześnić, dostosować lub skorygować, by były jeszcze lepsze. Efekty są różne, ale czy tym razem będziemy zadowoleni? Organizatorzy Formuły 1 od 2023 roku chcą sprawdzić kolejny nowy format kwalifikacji.

Zmiany, zmiany, zmiany

System kwalifikacji do wyścigów Formuły 1 przez wiele lat opierał się na walce o jak najlepszy czas pojedynczego okrążenia. Od kilku lat na wybranych torach dołożono również wyścig sprinterski, który ustala kolejność do niedzielnej głównej batalii. Pozwala również zdobyć bonusowe punkty. W 2023 roku czeka nas kolejny eksperyment, który przygotowali organizatorzy Formuły 1.

Światowa Federacja Sportów Motorowych idąc w stronę ekologicznego podejścia do sportu, chce by w Formule 1 używanych było mniej kompletów opon. Nowy pomysł zakłada zmniejszenie ich liczby z trzynastu do jedenastu podczas dwóch imprez w przyszłym roku. Przystały na to również zespoły.

Mniejsza liczba opon podczas dwóch weekendów zostanie połączona z nowym formatem kwalifikacji. Obecnie kierowcy mają całkowitą swobodę w wyborze opon w każdym z trzech segmentów w kwalifikacjach. W ramach testów podczas wybranych kwalifikacji w przyszłym roku zawodnicy będą zobowiązani do używania najtwardszych mieszanek ogumienia podczas pierwszej części jazd. Pośrednia mieszanka ma być wykorzystana w drugim, a miękka w trzecim segmencie kwalifikacji. Jeśli którakolwiek z sesji zostanie ogłoszona jako morka, wówczas kierowcy będą mieli dowolność w doborze ogumienia.

Strategia odegra większą rolę

Zmiany sprawią również, że dużo ważniejsza będzie strategia korzystania z opon. Obecnie każdy kierowca otrzymuje osiem kompletów miękkich opon, trzy pośrednie i dwa twarde. Dodatkowo kierowcy, którzy dostaną się do trzeciej części kwalifikacji otrzymują „bonusowe” opony miękkie.

Podczas eksperymentalnych weekendów w 2023 roku każdy kierowca otrzyma cztery zestawy miękkich opon, cztery pośrednie i trzy twarde. Ma to zapewnić również mniej odpadów po wyścigowym weekendzie. Dodatkowo wykorzystana zostanie szersza gama ogumienia przez cały weekend.

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News