Potworny wypadek. Kierowca miał prawo jazdy od 3 dni – jakim cudem jej nie zauważył? Co mówią dane?

Potworny wypadek. Kierowca miał prawo jazdy od 3 dni – jakim cudem jej nie zauważył? Co mówią dane?

wypadek prawo jazdy potrącenie pasy na pasach (5)

Podaj dalej

To wypadek z kategorii tych, przy których wszyscy łapiemy się za głowę. Jakim cudem kierowca nie zauważył pieszej przechodzącej przez pasy? Miał prawo jazdy od 3 dni – pytanie, czy to ma jakiekolwiek znaczenie?

Ten potworny wypadek skłonił mnie do myślenia. Na przejściu dla pieszych dochodzi do potrącenia. Kierowca wjeżdża w kobietę przechodzącą przez pasy, ta ląduje na ziemi kilka metrów dalej. Okazuje się, że kierowca, 19-latek, miał prawo od 3 dni. Kobieta trafiła do szpitala z ciężkimi obrażeniami ciała.

wypadek prawo jazdy potrącenie pasy na pasach
fot. pixabay

W „Polsat News” podczas emisji materiału na ten temat zastanawiano się, czy ma to jakiś związek z egzaminem na prawo jazdy. Czy kierowca po zdaniu takiego egzaminu w ogóle wie, co robi? Szczerze mówiąc, to w to wątpię. Okres zaraz po zdaniu egzaminu uważam za najgroźniejszy dla kierowcy. Ma się wtedy jakieś dziwne przeświadczenie, że skoro zdaliśmy egzamin, to jesteśmy znakomitymi kierowcami. Młodzi kierowcy mają wtedy jakieś poczucie nieśmiertelności. Mają rozbuchaną pewność siebie i przekonanie, że nic złego się nie stanie. Wiem to, bo sam tak miałem…

Taki okres może potrwać rok, może dwa… Często kończy się on mniejszym, bądź większym wypadkiem, czy kolizją. W najlepszym wypadku młody kierowca uspokaja się, kiedy pierwszy raz mocno go „postraszy”. W tym przypadku mówimy o człowieku, który miał prawo jazdy od 3 dni. Oznacza to, że miał na swoim koncie 30 godzin z instruktorem. 30 godzin, w trakcie których niekoniecznie musiał się nauczyć czegokolwiek poza zmienianiem biegów, ruszaniem z miejsca i zatrzymywaniem się.

Co było przyczyną?

Oczywiście nie chcę tutaj nikogo osądzać. Być może ten 19-latek naprawdę dobrze jeździł. Może doskonale czuł się za kierownicą i wcale nie popisywał się jakąś brawurą, czy nadmiernym ryzykiem. Nie wiemy tego. Równie dobrze mógł mieć znakomitego instruktora, który sumiennie go wszystkiego nauczył. Nie ma sensu generalizować. Osądzamy tego człowieka na podstawie tego, że miał prawo jazdy od 3 dni i doszukujemy się głębszego dna, może jakichś kontrowersji. A może ich nie było?

wypadek prawo jazdy potrącenie pasy na pasach
fot. pixabay

„Interia” podała dane na temat wypadków. W III kwartale 2021 roku było ich niemal 7 tysięcy. W ich wyniku śmierć poniosło 666 osób. To o 15% więcej, niż w II kwartale roku. Autor artykułu doszukuje się powiązania tego wzrostu z nowymi przepisami, właśnie dotyczącymi pieszych. Według niego niektórzy kierowcy nie wiedzą, jak się zachować. To ma prowadzić do większej liczby wypadków. Czy aby na pewno?

wypadek prawo jazdy potrącenie pasy na pasach
fot. pixabay

W tym samym artykule autor podkreśla, że względem III kwartału 2020 roku nastąpił spadek liczby wypadków o 9%, a różnica ofiar śmiertelnych wyniosła o 1 mniej. Przypominamy, w tym roku w III kwartale było ich 666, w analogicznym okresie rok temu było ich 667. W IV kwartale 2020 roku było nawet gorzej, bo liczba ofiar wypadków drogowych wyniosła 733. Jak więc doszukiwać się problemu w zmianach i niejasnych przepisach, skoro po wprowadzeniu przepisu doszło do mniejszej liczby wypadków, niż rok temu. Coś tutaj jest dla mnie niejasne. Na mój rozum, te przepisy nie zmieniły kompletnie nic. Przynajmniej jeśli chodzi o kierowców.

fot. pixabay

Jak zachowują się piesi?

Nie znam takich osób, ale być może są piesi, którzy rzeczywiście uwierzyli w swoje pierwszeństwo na pasach. Może zapomnieli o tym, że przed wejściem na pasy trzeba się dobrze rozejrzeć w obie strony, czy nie nadjeżdżają jakieś auta. Być może są tacy, którzy zapomnieli, że wchodząc na pasy trzeba zachować ostrożność i kontrolować to, co się dzieje wokół nas. Bo może ktoś akurat się zagapi, będzie jechał z głową w telefonie i… po prostu w nas wjedzie. Teraz można dyskutować i analizować… niech wyjaśnieniami okoliczności wypadku zajmą się ci, którzy mają taką pracę.

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News