Policja sprawdza opony. Muszą być zimowe – inaczej dostaniesz bardzo wysoki mandat. Na co jeszcze uważać?

Policja sprawdza opony. Muszą być zimowe – inaczej dostaniesz bardzo wysoki mandat. Na co jeszcze uważać?

Policja sprawdza opony. Muszą być zimowe – inaczej dostaniesz bardzo wysoki mandat. Na co jeszcze uważać?

Podaj dalej

16 stycznia oficjalnie w Polsce rozpoczęły się ferie. Chociaż nieoficjalnie okres wypoczynkowy dla dzieci z kilku województw rozpoczął się już naturalnie w miniony piątek, 13 stycznia. Ferie to okres wyjazdów. W tym takich zagranicznych. Policja może sprawdzić, jakie masz opony na samochodzie. W wielu przypadkach muszą to być opony zimowe o odpowiedniej warstwie bieżnika. Mandat może być bardzo wysoki.

Od 16 stycznia trwają ferie w województwach: lubelskim, łódzkim, podkarpackim, pomorskim oraz śląskim. 23 stycznia nadejdzie pora na podlaskie i warmińsko-mazurskie, od 30 stycznia wypoczywać będą dzieci z województw: kujawsko-pomorskiego, lubuskiego, małopolskiego, świętokrzyskiego oraz wielkopolskiego. Na sam koniec, czyli od 13 lutego, nadejdzie pora na ferie w województwach: dolnośląskim, mazowieckim, opolskim oraz zachodniopomorskim. Gdzie należy uważać? Chociażby na opony?

opony letnie zimowe zakaz policja mandat ferie obowiązkowe wyposażenie
Pixabay

Ferie to chociażby wyjazdy na narty. A jeśli wyjazdy na narty, to w większości jeździmy na południe. Jednym z kierunków może być Austria. Tam policja sprawdzi, jakie masz opony. Od 1 listopada do 15 kwietnia obowiązkowe są opony zimowe z minimalną głębokością bieżnika na poziomie 5 mm. Teoretycznie za brak takich opon można dostać tylko 35 euro mandatu. Ale można dostać też nawet… 5000 euro, jeśli policja uzna, że dana sytuacja stwarza zagrożenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym.

Rowerzysta dostał mandat 2000 zł. W końcu będą karani tak, jak kierowcy samochodów? Nareszcie…

Opony zimowe obowiązują też chociażby w Czechach. Minimalny bieżnik to 4 mm, a mandat może zbliżyć się do 100 euro. Jeśli panują zimowe warunki, opony zimowe obowiązkowe są także w Niemczech, Słowacji, Słowenii, czy w konkretnych regionach we Włoszech. W Szwajcarii obowiązkowe co prawda nie są, ale jeśli doprowadzimy do wypadku, będziemy musieli pokryć szkody z własnego portfela – podaje „Autokult”. A zatem – tak czy inaczej – lepiej te zimowe opony jednak mieć.

opony letnie zimowe zakaz policja mandat ferie obowiązkowe wyposażenie
Pixabay

Na co jeszcze uważać?

Wybierając się za granicę warto sprawdzić, jakie jest tam obowiązkowe wyposażenie samochodu. Dla przykładu, w Austrii obowiązkowa jest gaśnica, apteczka, trójkąt oraz kamizelka odblaskowa na każdego pasażera. W Czechach do wymienionych wyżej pozycji dochodzi jeszcze koło zapasowe, lub zestaw naprawczy oraz komplet zapasowych żarówek oraz bezpieczników. Tak samo jest w Słowacji – gaśnica, apteczka, trójkąt, żarówki i bezpieczniki, kamizelki oraz koło zapasowe lub zestaw naprawczy. Tam dochodzi jeszcze linka holownicza.

Popatrz na swoje prawo jazdy. Widzisz tam takie oznaczenie? Możesz dostać za to wysoki mandat…

Biorąc pod uwagę, że wyjazdy na południe Europy zazwyczaj odbywają się przez Czechy, bądź Słowację, tak naprawdę wszystkie te elementy musimy posiadać w samochodzie. Jeśli nie posiadamy takiego wyposażenia, koszty jego skompletowania mogą sięgnąć nawet 600 zł. Natomiast koniec końców te 600 zł to i tak może być niższy wymiar kary, niż wszystkie mandaty które możemy nazbierać w Austrii, Słowacji, Czechach, Niemczech, czy Włoszech dla przykładu.

Masz takie banknoty w portfelu? One straciły już ważność! Sprawdź, co możesz z tym teraz zrobić

Wybierając się za granicę koniecznie trzeba sprawdzić na jakiej zasadzie można się poruszać tam po drogach. To, że na autostradach nie ma bramek, nie oznacza, że drogi są za darmo. W wielu krajach obowiązują winiety. Takową trzeba zakupić albo na stacji paliw, w specjalnym punkcie, albo przez internet. W przeciwnym przypadku po podróży do domu przyjdzie nam wysoki mandat. Warto się zainteresować takimi szczegółami, aby później nie mieć problemów.

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News