PILNE: Twój silnik może odmówić posłuszeństwa w tym tygodniu! Czy wiesz skąd takie zagrożenie?

PILNE: Twój silnik może odmówić posłuszeństwa w tym tygodniu! Czy wiesz skąd takie zagrożenie?

silnik paliwo letnie zimowe przejściowe olej napędowy parafina diesel

Podaj dalej

Istnieją poważne obawy, że twój silnik może odmówić posłuszeństwa w tym tygodniu. Dlaczego akurat teraz? Wpływ mają na to dwie istotne kwestie. Eksperci poruszają ten temat od lat. Czy nadszedł czas na jakieś zmiany?

To będzie tydzień, w którym twój silnik może mieć poważne problemy z odpowiednim funkcjonowaniem. Ma to związek z tym, jakie paliwo aktualnie tankujesz do swojego samochodu. Eksperci spierają się, czy w tej kwestii nie powinniśmy mieć żadnych zmian. Nadchodzą bowiem takie dni jak teraz i sytuacja staje się potencjalnie problematyczna. Jak uniknąć nieprzyjemności i oszczędzić swój samochód?

silnik paliwo letnie zimowe przejściowe olej napędowy parafina diesel
fot pixabay

Meteorolodzy ostrzegają, że do Polski zbliżają się dwie fale arktycznego powietrza. Według prognoz temperatury nocami mają spadać nawet do -10 stopni Celsjusza. Zresztą – już wczorajszego poranka odpalając samochód zauważyłem temperaturę -7 stopni. Niskie temperatury można będzie zaobserwować z całą pewnością w górach i na terenach podgórskich. Jaki to ma wszystko związek z waszymi samochodami?

Otóż od 1 marca na stacjach paliw trwa okres przejściowy. Oznacza to, że właśnie od 1 marca do 30 kwietnia tankujemy paliwo przejściowe. Jest to – jak wskazuje sama nazwa – okres przejściowy pomiędzy paliwem zimowym i paliwem letnim – które pojawi się na stacjach 1 maja. Paliwo zimowe to wzmocnione paliwo letnie. Wzmocnione w taki sposób, aby było odporne na mróz. W przypadku benzyny problem jest najmniejszy. Zimowa benzyna ma nieco zwiększoną prężność pary i kilka dodatków pochłaniających wilgoć.

silnik paliwo letnie zimowe przejściowe olej napędowy parafina diesel
fot. pixabay

Problem z dieslami?

Również w przypadku gazu nie powinno być większych problemów, bo gaz zimowy ma po prostu nieco większą zawartość propanu, co wpływa na zoptymalizowanie ciśnienia pary – podaje serwis „Moje Auto”. Zatem kierowcy samochodów na benzynę i LPG raczej nie mają się czego obawiać. Tutaj zmienić może się stosunkowo najmniej.

Natomiast już w przypadku diesla, łatwo może dojść do zablokowania zimnego filtra. Zimowy olej napędowy zdecydowanie różni się od letniego. Podstawowa kwestia jest taka, aby z paliwa nie wydzielała się parafina. Ta może się wydzielić w niskich temperaturach i zablokować filtr, co uniemożliwi przepływ oleju napędowego – podaje „Moje Auto”. W przypadku zimowego diesla bezpieczna temperatura to jeszcze -20 stopni Celsjusza (na niektórych stacjach nawet więcej). Ale w przypadku przejściowego paliwa, ta bezpieczna temperatura to już -10 stopni. Jeśli będzie zimniej, teoretycznie może dojść do wytrącenia parafiny i zablokowania filtra, co uniemożliwi pracę silnika.

silnik paliwo letnie zimowe przejściowe olej napędowy parafina diesel
fot. pixabay

Najlepiej w takich sytuacji – i przy takich mrozach – chować samochód na noc do ciepłego miejsca, np. garażu. Jeśli nie mamy takiej możliwości i boimy się o nasz silnik, warto zainwestować w różnego rodzaju dodatki, depresatory, które zapobiegają wytrącaniu parafiny. Tak czy inaczej – powstaje pytanie – czy diesel zimowy nie powinien być dostępny nieco dłużej? Weźmy pod uwagę, że w ostatnich latach o ile grudzień jest jeszcze w miarę ciepły i nic wielkiego się wtedy nie dzieje, tak często siarczyste mrozy trwają do końca marca, albo i dłużej. Czego najlepszy przykład będziemy mieli w tym tygodniu…

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News