PILNE: Od 24 grudnia nowe przepisy! Masz taki samochód? Będziesz miał zakaz poruszania się

PILNE: Od 24 grudnia nowe przepisy! Masz taki samochód? Będziesz miał zakaz poruszania się

diesel euro strefy czystego transportu strefa samochód zakaz wjazdu (4)

Podaj dalej

Aktualnie w Polsce nie ma ani jednej strefy czystego transportu. Nowe przepisy sprawią, że takowe mogą powstać. Mogą, ale nie muszą. Jaki samochód tam wjedzie, a jaki będzie miał zakaz? Zmiany nastąpią już 24 grudnia.

Jaki samochód będzie mógł dostać się do strefy czystego transportu? Jaki będzie miał zakaz? 24 grudnia zmieniają się przepisy. Mogą powstać nowe strefy, w których ruch regulować będą samorządy, a nie odgórna ustawa. Aktualnie w naszym kraju nie ma ani jednej strefy czystego transportu. Nie ma się co dziwić – były próby, ale przy każdej z nich ruch w danym miejscu po prostu umierał.

diesel euro strefy czystego transportu strefa samochód zakaz wjazdu
fot. pixabay

Jak mówiłem, od teraz to samorządy mają same regulować ruch w swoich strefach czystego transportu. Oczywiście do każdej z nich wjadą samochody elektryczne, napędzane wodorem, czy też gazem ziemnym. Które jeszcze? Dla przykładu w Bydgoszczy miałyby to być auta spełniające normy Euro 3 lub wyższej – przekazuje „Autokult” po rozmowie z zastępcą prezydenta miasta, Mirosławem Kozłowiczem.

Z kolei we Wrocławiu – jak sugeruje „Autokult” – z użytku miałyby być wyłączone auta starsze niż 15, 20 lat. Od 24 grudnia obowiązywać będą nowe przepisy. W ich myśl strefę transportu mogła będzie utworzyć dosłownie każda miejscowość, na dowolnym obszarze, z własnymi przepisami. Według doniesień wyznacznikiem w większości przypadków miałaby być norma Euro 3. Przynajmniej na początku.

Ile samochodów będzie miało zakaz?

Jeśli te doniesienia by się sprawdziły, Do nowych stref nie wjechałby żaden samochód wyprodukowany przed 1 stycznia 2001 roku. Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego podaje, że to „uziemiłoby” niecałe 18% samochodów zarejestrowanych w naszym kraju. Oczywiście w teorii, bo za wjazd starszym samochodem do strefy będzie można zapłacić… pieniądze rozwiązują cały problem.

fot. pixabay

Jak wygląda sytuacja w innych krajach, miastach? Dla przykładu w Sztokholmie wjazd do strefy mają ciężarówki spełniające normę Euro 6. W Oslo za wjazd do strefy zapłacić musi każdy – wyłączone są tylko auta elektryczne. W Londynie istnieje podział – minimum Euro 4 dla samochodów z silnikiem benzynowym i Euro 6 z dieslowskim. Chociaż już rozważane jest całkowite zakazanie diesla – podaje „Business Insider”. W wielu miastach wyznacznikiem jest właśnie norma Euro 6, obowiązująca od 2014 roku.

Bilecik sprawia, że samochód nie wytwarza zanieczyszczeń

Jedno rzuciło mi się w oczy. W większości przypadków za granicą do strefy może wjechać każdy, albo prawie każdy. Jak? Prosta sprawa – za opłatą, oczywiście. Im wyższa norma zezwalająca na wjazd do strefy, tym więcej ludzi będzie musiało taką opłatę zapłacić. A zatem, w tym przypadku pieniądze załatwiają wszystko? Nie rozumiem jak to jest – ten zapłacony bilecik zmienia właściwości samochodu, tak? Normalnie jest piekielnie szkodliwy, ale po uiszczeniu jakiejś tam opłaty, już nie jest szkodliwy?

diesel euro strefy czystego transportu strefa samochód zakaz wjazdu
fot. pixabay

Strefy czystego transportu naprawdę mają sens. Wiecie o co chodzi… Przecież taka strefa wytwarza niewidzialną barierę nad miastem i mieszkańcy tej strefy oddychają wyłącznie czystym powietrzem. Nie dostaje się tam nic spoza strefy. Nawet jeśli po okolicznych lasach, polach i wioskach codziennie grasują traktory, 30-letnie diesle i jeszcze starsze autobusy, które po starcie zostawiają chmurę większą od całej strefy czystego transportu i „piłują” pierwszy bieg pod górkę przy prędkości 7 km/h.

Oczywiście piszę to z lekkim przekąsem. Jeśli wprowadzenie takich stref ma pomóc, to niech powstają. Ciekawe co na to najbiedniejsze rodziny, których nie stać na nowy samochód. Mam wrażenie, że pod kątem „czystego powietrza”, te strefy nie zmienią kompletnie niczego. Ale może się mylę. Może strefy czystego transportu są lekiem na całe zło.

Źródła: „Autokult”, „Business Insider”

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News