PILNE: Benzyna za 4,34 zł, diesel za 5,10 zł a LPG za 3,05 zł! I to w Polsce! Gdzie można za tyle zatankować?

PILNE: Benzyna za 4,34 zł, diesel za 5,10 zł a LPG za 3,05 zł! I to w Polsce! Gdzie można za tyle zatankować?

diesel benzyna lpg

Podaj dalej

Diesel, benzyna i LPG są w Polsce drogie. To poziomy niespotykane wcześniej. Istnieje jednak sposób, aby te ceny obniżyć. I to w sumie dosyć zdecydowanie obniżyć. Pytanie, czy ktokolwiek się zdecyduje na to, aby ten sposób wykorzystać…

Benzyna 95-oktanowa kosztuje aktualnie w Polsce 6,46 zł za litr, diesel 7,13 zł za litr, zaś LPG 3,64 zł. Są to dane z ubiegłej środy, więc one do dzisiaj mogą się różnić o kilka groszy. Nie to jest jednak aktualnie najważniejsze. Zastanawialiście się kiedyś ile tak naprawdę w całej tej cenie jest samej wartości paliwa, a ile to jakieś opłaty poboczne i podatki? To zestawienie „e-petrol” daje sporo do myślenia.

diesel benzyna lpg
fot. pixabay

Zacznijmy od benzyny. Przypominam, cena na stacjach w Polsce to średnio 6,46 zł za litr. 65,3% tej ceny to cena hurtowa paliwa w rafinerii. To i tak dosyć dobry stosunek – w ubiegłym roku ten procent wynosił około 50%. Sama cena paliwa wynosi zatem 4,22 zł. Druga największa składowa to akcyza – 21,8% co przekłada się na 1,41 zł. Dalej jest podatek VAT – 7,4% czyli 0,48 zł. Gdyby odjąć od ceny paliwa akcyzę, VAT oraz opłatę paliwową i emisyjną, a sprzedawać wyłącznie po cenie paliwa i marży detalicznej stacji, benzyna kosztowałaby w Polsce średnio 4,34 zł za litr.

PILNE: W Polsce wkrótce skończy się gaz? Niepokojąca prognoza rządowego eksperta. Co teraz?

W przypadku diesla sama cena paliwa to aż 71,4%, co przekłada się na koszt 5,10 zł. To również bardzo pozytywna zmiana w kontekście tego, co obserwowaliśmy jeszcze w zeszłym roku. Tutaj akcyza to 15,4%, czyli 1,10 zł, zaś VAT to 7,4%, czyli 0,53 zł. Znów – zakładając, że na stacji płacilibyśmy wyłącznie za paliwo, odliczając wszelkie podatki i opłaty, diesel kosztowałby 5,10 zł za litr. Tutaj bowiem nie ma marży – przeciętna stacja paliw w Polsce nie zarabia nic na sprzedaży diesla.

diesel benzyna lpg
fot. pixabay

Ktoś odważy się na taki ruch?

Pozostaje nam jeszcze LPG. Cena samego paliwa w cenie LPG na stacji to 67,6%, czyli 2,46 zł. Tutaj akcyza stanowi zaledwie 6%, czyli 0,22 zł, a VAT 7,4%, co przekłada się na 0,27 zł. Stosunkowo wysoka jest średnia marża detaliczna stacji, bo aż 16,2%, co daje 0,59 zł. Gdyby odjąć wyłącznie podatki i opłaty od tej ceny, za litr LPG na stacjach płacilibyśmy średnio 3,05 zł.

Kup teraz – opony w mega promocji!

Dzięki tym statystykom z portalu „e-petrol” możemy wyciągnąć kilka istotnych wniosków. Przede wszystkim – podatki stanowią aktualnie o wiele mniejszą część ceny paliw w stosunku do tego, co było jeszcze rok temu. Wtedy samo paliwo stanowiło wyłącznie 50-55% ceny paliwa na stacji. Teraz to 65-71%, a więc o wiele więcej. Co można zrobić, aby obniżyć cenę paliw? Jeszcze bardziej obniżyć podatki. Przed momentem wykazałem, że teoretycznie przy 0% VAT, 0% akcyzy i 0% opłaty paliwowej benzyna kosztowałaby w Polsce 4,34 zł a diesel 5,10 zł. Oczywiście taka obniżka podatków i opłat do 0% jest raczej nierealna.

diesel benzyna lpg
fot. pixabay

Ale w oczy rzuca się jeszcze coś innego. Średnia marża stacji na sprzedaży benzyny to 1,9% a w przypadku diesla ta marża nie istnieje. Potwierdzają się słowa o tym, że polskie stacje praktycznie nie zarabiają na sprzedaży diesla i benzyny. Jeśli chodzi o same paliwa, to zarobić można aktualnie wyłącznie na sprzedaży LPG. Kolejny raz potwierdza się, że stacje walczą o klienta ofertą dodatkową. Gastronomią, sklepem, usługami dodatkowymi. To na tym zarabiają…

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News