Nowość na polskich drogach? Kierowcy od dawna na to czekają. Nie będzie trzeba płacić mandatów!?

Nowość na polskich drogach? Kierowcy od dawna na to czekają. Nie będzie trzeba płacić mandatów!?

Nowość na polskich drogach? Kierowcy od dawna na to czekają. Nie będzie trzeba płacić mandatów!?

Podaj dalej

Jak w dwóch słowach podsumowalibyście aktualny taryfikator? Słowo mandat wzbudza w kierowcach grozę… chociaż nie widać tego w policyjnych statystykach. Jak ludzie przepisy łamali… tak łamią je nadal. Tylko teraz po prostu płacą za to trochę więcej pieniędzy. Czy kierowcy w końcu doczekają się zmian, na którym tak bardzo im zależy? Jest to możliwe, chociaż… wymaga ogromu pracy i pieniędzy…

Wczoraj podczas pewnej rozmowy ktoś zwrócił mi uwagę na bardzo interesujący temat. Na coś, na co być może na co dzień nie zwracamy kompletnie uwagi. Jak wyglądają polskie drogi? Można tutaj użyć wielu określeń, ale są przede wszystkim… ciemne. W wielu miejscach nasze drogi nie mają kompletnie żadnego oświetlenia. Nie mówiąc o tym, aby oświetlone były przejścia dla pieszych. Pieszy – którego ty kompletnie nie widzisz – może wejść ci pod auto – bo przecież ma pierwszeństwo. I mandat to w tym momencie nie jest najgorsze, co może się wydarzyć.

przejście dla pieszych droga jezdnia mandat oświetlenie kierowca pieszy piesi
fot. pixabay

Są kraje, w których oświetlenie dróg to standard. Dla przykładu w Belgii oświetlonych jest niemal 100% autostrad i bardzo duża część innych dróg. Belgijski astronauta Frank De Winne mówił kiedyś, że zawsze, kiedy zatęsknił za swoim domem, patrzył w dół i szukał najbardziej oświetlonego punktu na ziemi. U nas… no cóż, jest trochę inaczej. – „W porze nocnej, na drogach nieoświetlonych występuje największy wskaźnik osób zabitych, prawie w co czwartym takim wypadku ginie człowiek, gdzie w porze dziennej – w co dwunastym wypadku” – czytamy w policyjnym raporcie.

Ogromna obniżka cen! Benzyna i diesel za 5,80 zł za litr? Te dane wskazują, że to się wydarzy już wkrótce

W 2021 roku w warunkach nocnych na drogach nieoświetlonych zginęło 440 wobec 298 osób na drogach oświetlonych. To wszystko nawet pomimo tego, że w całym roku na drogach oświetlonych doszło do 3136 wypadków, a na drogach nieoświetlonych do „zaledwie” 1903. Jedną z najczęstszych przyczyn wypadków w naszym kraju jest nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na przejściu. Być może jakiś wpływ na tę statystykę ma to, że drogi, ani tym bardziej przejścia dla pieszych, są nieoświetlone?

przejście dla pieszych droga jezdnia mandat oświetlenie kierowca pieszy piesi
fot. pixabay

W jaki sposób poprawić sytuację?

Na stronie „gov.pl” znajdują się specjalne wytyczne prawidłowego oświetlenia przejść dla pieszych. „Wytyczne te są rekomendowane wszystkim zarządcom dróg i ulic, zarządcom oświetlenia, projektantom drogowym i oświetleniowym, inwestorom i wykonawcom do stosowania jako standard w zakresie przygotowania inwestycji, budowy, przebudowy, remontu oraz utrzymania dróg” – czytamy na stronie. Słowo klucz – są to wyłącznie wytyczne, które są rekomendowane.

Tyle wynosi kara za radio w samochodzie! Lepiej na to uważaj, wielu kierowców się już przekonało

To trochę tak, jak z wyposażeniem – na przykład samochodu. Zdecydowana większość osób ma tylko to, co jest wymagane, obowiązkowe. Jeśli coś jest „zalecane”, to znaczy, że nie jest potrzebne – nie jest wymagane przepisami. Tu mam wrażenie, że jest podobnie. Teoretycznie oświetlenie przejść dla pieszych może być zalecane. W 2017 roku 90% pieszych rannych na polskich drogach zostało rannych w miejscu udostępnionym dla ruchu pieszego. W 4091 wypadków rannych zostało 4029 osób. Czy pomogą przepisy i mandaty, skoro kierowca nie zauważy nawet pieszego?

Ludzie nie mają o tym pojęcia. Grozi za to wysoka grzywna… a nawet ograniczenie wolności! Uważaj!

– „Z badań ruchu drogowego wynika, że do zdarzeń w miejscach udostępnionych dla ruchu pieszego najczęściej dochodzi w miesiącach jesienno-zimowych, w godzinach w których, z uwagi na wcześnie zapadający zmierzch, jest ograniczona widoczność” – tłumaczył wtedy minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Może pora zastanowić się, co jest prawdziwym problemem? Kierowcy, czy może piesi, którzy za bardzo do serca wzięli sobie ich „pierwszeństwo”. Piesi, którzy wciąż nie noszą odblasków i poruszają się po nieoświetlonych drogach i przejściach dla pieszych? Kto tutaj powinien bardziej mimo wszystko uważać? Kierowca, który jest bezpieczny, czy pieszy, który wchodzi pod 2-tonowy pojazd i oczekuje, że ten wyparuje, bo on ma pierwszeństwo? Który z nich – pieszy, czy kierowca – może zatrzymać się w ułamku sekundy i zareagować szybciej? Nadszedł chyba w końcu czas na jakieś realne zmiany.

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News