Lando Norris i jego inżynier. Zapis rozmowy z ostatnich dwóch okrążeń GP Austrii to złoto! [WIDEO]

Lando Norris i jego inżynier. Zapis rozmowy z ostatnich dwóch okrążeń GP Austrii to złoto! [WIDEO]

Podaj dalej

Lando Norris zajął w GP Austrii fenomenalne trzecie miejsce. Dla młodego Brytyjczyka było to pierwsze podium w jego karierze w F1. Jak do tego doszło? Na to pytanie kapitalnie odpowiada nagranie jego rozmów z inżynierem.

Lando Norris jest trzecim najmłodszym zawodnikiem, który stanął na podium wyścigu F1. Najmłodszym jest Max Verstappen, który osiągnął taki wyczyn w wieku 18 lat, 7 miesięcy i 15 dni. Co ciekawe, drugi w statystyce Lance Stroll jest tu gorszy od Holendra o zaledwie 12 dni. Ze swoim wynikiem z Austrii, Norris jest trzeci. 20-latek pokonał m.in. Leclerca, Alonso, Kubicę, czy Hamiltona.

Furtkę do podium dla Lando otworzyła kara 5 sekund dla Lewisa Hamiltona. Do końca wyścigu pozostawały dwa okrążenia, a różnica pomiędzy mistrzem świata i jego 20-letnim rodakiem wynosiła 6,5 sekundy. – Scenario 7. Scenario 7. Two to go – przekazał na prostej startowej inżynier wyścigowy. – Yellow G-2. Yellow G-2 – powtórzył kolejną komendę, kiedy Norris wyszedł z pierwszego zakrętu.

Lando i jego inżynier

W górnej części Red Bull Ringu inżynier przekazał Lando następującą informację: – Hamilton jest 6,5 sekundy z przodu. Został ukarany karą 5 sekund. Norris cały czas milczał i przyjmował kolejne komendy swojego inżyniera. Jedno było pewne. Aby wskoczyć na podium, młody Brytyjczyk musiał dać z siebie absolutnie wszystko.

Lando Norris F1

Nie potrafimy sobie nawet wyobrazić, jaka w tym momencie ciążyła na nim presja. Nagle jesteś sam w bolidzie F1. Masz pod nogą setki koni mechanicznych, w rękach trzymasz kierownicę. I tyle. Wszyscy na ciebie liczą – ludzie w boksach, mechanicy, szefostwo, rodzina, przyjaciele, tysiące pracowników fabryki, setki tysięcy kibiców. Jak 20-latek ma sobie z czymś takim poradzić? Nagle musisz pojechać jak mistrz świata i nie popełnić nawet pół błędu.

Pozostań przy Scenario 7 aż do zakrętu numer 3 – przekazał przez radio inżynier. – Pozostałości części w zakręcie numer 1 – dodał po chwili. Norris wyraźnie przyśpieszył. – Single press overtake here and out of turn 3. Inżynier instruował Lando dokładnie w którym momencie ten ma naciskać przycisk “overtake”, który prawdopodobnie normalnie pomaga przy manewrach wyprzedzania i uwalnia wszystkie pokłady mocy.

Ostatni atak

20-latek sumiennie wykonywał polecenia inżyniera. Wkrótce nadeszło kolejne. – Out of turn 8 press and hold overtake for 5 seconds. Kolejna precyzyjna, dokładna komenda. Przytrzymać “overtake” przez pięć sekund na wyjściu z ósemki. Warto zwrócić uwagę na lewą rękę 20-latka. Jeden z palców wędruje na żółty przycisk na kierownicy. Coraz bliżej końca wyścigu.

Give it everything! Out of the last corner as well, overtake – przekazał inżynier. Zadanie dla Lando było więc oczywiste – dać z siebie wszystko. Przejechać jak najszybciej dwa ostatnie zakręty i kolejny raz wcisnąć magiczny przycisk „overtake”. Jak zakończyła się operacja? – Lando, różnica między tobą i Hamiltonem wyniosła 4,8. 4,8! Wydaje mi się, że to podium, wydaje mi się, że to podium stary! – przekazał inżynier. Reszta to już historia.

Norris na podium!

Dosłownie słyszymy, jak Norrisowi z serca spada głaz wielkości Marsa. Pomimo niesamowitej radości Lando nawet na moment nie zapomniał o tym, że jest w pracy. Nie zapomniał o swoich obowiązkach. Po wybuchu radości momentalnie zapytał inżyniera jakie ustawienia ma zastosować. – Scenario 1 please. Scenario 1. And recharge off recharge off – przekazał inżynier. Norris momentalnie zastosował się do poleceń i dalej mógł się cieszyć.

Zawodnik McLarena nie dość, że odrobił w dwa okrążenia prawie dwie sekundy do Hamiltona i wbił się na podium, to jeszcze wykręcił najlepszy czas okrążenia w wyścigu. W jego głosie dało się wyczuć, że chyba po policzkach poleciały mu łzy. Zresztą, nie ma się co dziwić. Pierwsze podium w karierze to musi być absolutnie niezwykłe uczucie.

Cały ten materiał to absolutne złoto. Pokazuje on jak niesamowitą pracę mają inżynierowie wyścigowi. Można wręcz pomyśleć, że kierowca to narzędzie do obsługi bolidu w rękach inżyniera. W komentarzach pojawiały się opinie, że te polecenia inżyniera to jak gra na kodach. On wie wszystko, wie co robić, co należy przycisnąć, przełączyć, przekręcić, gdzie przytrzymać, gdzie puścić i dlaczego. I to wszystko daje efekt – daje Norrisowi podium. O 0,2 sekundy. Niesamowite.

Warto zauważyć, że z debiutantów z 2019 roku (Russell, Norris, Albon), Lando jako pierwszy stanął na podium wyścigu F1.

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News