Kierowcy wciąż nie wiedzą o tym przepisie. Mandat wynosi 1500 zł. Trzeba na to bardzo uważać

Kierowcy wciąż nie wiedzą o tym przepisie. Mandat wynosi 1500 zł. Trzeba na to bardzo uważać

Kierowcy wciąż nie wiedzą o tym przepisie. Mandat wynosi 1500 zł. Trzeba na to bardzo uważać

Podaj dalej

Zmiana przepisów wprowadzona na przełomie 2021 oraz 2022 roku wciąż budzi ogromne kontrowersje. Od 1 stycznia 2022 roku stawki mandatów poszły drastycznie w górę. W tym samym okresie zmieniły się przepisy, więc kierowcy przez dłuższy czas tak naprawdę nie wiedzieli, jak się zachować w konkretnej sytuacji. Mandat mógł być wtedy czymś kompletnie nieoczekiwanym. Ludzie nie wiedzieli, co dokładnie trzeba robić.

Ponad rok minął od czasu wprowadzenia nowych przepisów w ustawie Prawo o ruchu drogowym. Być może nie są to zupełnie nowe przepisy, ale te stare zostały w sposób poważny zmodyfikowane. Wiele osób miało z tym problem. Przez długi okres wszyscy tak naprawdę nie wiedzieliśmy jak się zachować w nowych przepisach. Ktoś myślał, że wszystko jest w jak najlepszym porządku, tym czasem dostawał mandat, którego tak naprawdę kompletnie nie rozumiał. Co się zmieniło w tej sytuacji?

przejście dla pieszych pasy pierwszeństwo pieszy piesi przepisy mandat
Pixabay

Art. 26 ustawy Prawo o ruchu drogowym, Ust. 1 brzmi: „Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejścia dla pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność, zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszego znajdującego się na tym przejściu albo na nie wchodzącego i ustąpić pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na tym przejściu albo wchodzącemu na to przejście”. Myślę, że to przepis, który budzi chyba największe kontrowersje.

Kierowco, musisz wymienić prawo jazdy! Nawet jeśli jest bezterminowe. Do kiedy masz na to czas?

To był przepis, o którym mówiło się zdecydowanie najwięcej. Kierowcy byli oburzeni faktem, że na drodze – w jakiejkolwiek sytuacji – to pieszy ma mieć pierwszeństwo. Przyznam szczerze – również dla mnie do dzisiaj jest to zagadką. Jak ktokolwiek mógł wpaść na taki pomysł? Jasne – ja rozumiem – bezpieczeństwo. Natomiast według mnie na poprawę bezpieczeństwa mógłby wpłynąć co najwyżej przepis kompletnie odwrotny – a więc całkowite pierwszeństwo kierowców. Wtedy – przynajmniej w teorii – żadnemu pieszemu nie przyszłoby do głowy, aby wejść na pasy pod nadjeżdżający samochód.

przejście dla pieszych pasy pierwszeństwo pieszy piesi przepisy mandat
Pixabay

Przepisy zadziałały?

No cóż, mam co do tego dosyć mieszane odczucia. Od samego początku mówiło się o tym, że te przepisy będą doprowadzały do jeszcze większej liczby wypadków. Kierowcy twierdzili, że od teraz piesi kompletnie nie będą zwracali uwagi na samochody i będą wchodzili na przejście wtedy, kiedy będzie im się podobało. I w rzeczywistości dochodziło też do takich sytuacji. Pieszy ma pierwszeństwo… i pieszy myśli, że ot tak może sobie wejść na pasy kiedy mu się podoba.

Pod żadnym pozorem nie używaj świateł samochodowych w taki sposób. Dostaniesz wysoki mandat

To tak nie działa. Pierwszeństwo nie daje nieśmiertelności. Jest takie powiedzenie – „cmentarze są pełne tych, którzy mieli pierwszeństwo”. I coś w tym jest – niestety. Niektórzy nie są w stanie sobie uzmysłowić, że samochód swoje waży. Droga hamowania pieszego wynosi 0 cm. On w tym momencie podejmuje decyzję o zatrzymaniu i się zatrzymuje. Reakcja jest natychmiastowa. Droga hamowania samochodu może wynosić kilkadziesiąt metrów. Tutaj sama reakcja nie wystarczy – aby samochód realnie wyhamował, musi tak czy inaczej przejechać dany odcinek drogi.

Węgiel za 380 zł za tonę! Wchodzimy w nowy rok – w końcu nadszedł czas na obniżkę cen energii?

Mam wrażenie, że ludzie tego nie rozumieją. Prawa fizyki sprawiają, że auta nie da się zatrzymać w punkcie. I to, że ktoś ma pierwszeństwo, albo nie, niczego tu nie zmienia. „Rośnie liczba potrąceń, ofiar i zabitych na przejściach dla pieszych w Polsce. Nowe przepisy, które dały większe prawa pieszym, na ten moment nie tylko nie działają, ale mogły wręcz przyczynić się do zwiększenia liczby ofiar na pasach” – pisał portal „DailyDriver.pl” 7 października tego roku. Więc jak z tymi przepisami, pomogły?

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News