Kierowco, robisz to codziennie. Przestań, bo w ten sposób rujnujesz silnik w twoim samochodzie!

Kierowco, robisz to codziennie. Przestań, bo w ten sposób rujnujesz silnik w twoim samochodzie!

samochód elektryczny rivian pożar spalony ładowarka bateria port gniazdo

Podaj dalej

Kierowcy często mają jakieś swoje dziwne nawyki. Nabyte gdzieś, kiedyś, po zasłyszeniu jakichś „miejskich legend” i opowieści dziwnej treści wujka Mietka. Nie wszyscy mają jednak świadomość tego, że takie zachowanie może po prostu zrujnować wasz samochód. Na przykład silnik. Twoja jednostka nienawidzi, kiedy tak robisz… a całkiem prawdopodobne, że robisz tak codziennie.

Bardzo często kierowcy nie mają pojęcia, jak odpowiednio zachować się w konkretnej sytuacji. Są tacy, których motoryzacyjna wiedza ogranicza się do tego, gdzie jest gaz, sprzęgło, hamulec i lewarek skrzyni biegów – nic innego ich nie interesuje. Wykonując codziennie jakieś czynności – które wydają się normą, standardem – psujemy nasz samochód. Na tej liście złych nawyków jest kilka zachowań, które zrujnują twój silnik. I jest całkiem prawdopodobne, że na tej liście znajdziesz coś, co robisz codziennie.

silnik kierowca błąd kierowco postój zimny olej samochód
fot. pixabay

W jaki sposób można negatywnie wpłynąć na jednostkę? Na przykład poprzez nagłe wyłączenie silnika po długiej i szybkiej trasie. Przykład? Na przykład jedziesz przez długi czas autostradą z wysokimi prędkościami. I nagle zjeżdżasz na parking, albo na stację paliw i po prostu gasisz samochód. Tutaj sprawa dotyczy samochodów z silnikami turbodoładowanymi. Najpierw trzeba silnik schłodzić. Na przykład poprzez wolniejszą jazdę, albo poprzez pozostawienie pracującego silnika na biegu jałowym przez około dwie minuty.

Twoje tablice rejestracyjne tak wyglądają? Mandat może wynieść nawet 1500 zł! Lepiej na to uważaj

Wielu kierowców nie widzi też niczego złego w tym, aby kręcić silnik na wysokich obrotach od razu po uruchomieniu samochodu. Jeśli więc chcemy korzystać z pełnej mocy samochodu, wchodzić na wysokie wartości obrotów, najpierw musimy zagrzać silnik. Wtedy chociażby olej zapewnia już o wiele lepsze smarowanie. Z drugiej strony szkodliwa może być też jazda na zbyt niskich obrotach. Dla wielu kierowców to eco-driving, natomiast w niektórych przypadkach to może być dla samochodu szkodliwe. Na przykład podczas podjazdu pod górę, kiedy samochód zaczyna się „dusić”. Nie chcesz wiedzieć co może się wtedy zepsuć i ile kosztuje naprawa…

silnik kierowca błąd kierowco postój zimny olej samochód
fot. pixabay

Na co jeszcze uważać?

Specjaliści ostrzegają jeszcze m.in. przed uzupełnianiem oleju podczas kiedy silnik jest rozgrzany, przed jazdą na zbyt niskim ciśnieniu oleju, czy też przed jazdą na krótkich dystansach. Dlaczego to złe? Jaki to problem, jeśli codziennie samochodu używamy tylko po to, aby wyskoczyć do sklepu, albo nasza praca jest blisko domu? Oznacza to w praktyce, że… cały czas jeździmy na zimnym oleju. „Interia” informuje, że jeden rozruch i proces rozgrzewania silnika generuje takie zużycie, jak nawet 500 kilometrów jazdy szosowej.

Rzuć wszystko i wsiadaj w samochód! Wyjątkowa promocja – ten produkt od dawna nie był tak tani!

Warto zainteresować się takimi kwestiami. Pamiętajmy, że zagrożenia na drogach to nie tylko mandaty, które wystawia nam policja. Zagrożenie możemy sprowadzić sami na siebie i na nasz samochód. Tylko przez nieumiejętne korzystanie z auta można znacząco skrócić jego żywotność. Nawet nie wiemy, gdzie popełniamy błąd, a efekty później pojawiają się „nagle” i są bardzo kosztowne. A często bywa i tak, że jakakolwiek naprawa nie wchodzi w grę, bo jest po prostu nieopłacalna.

Zakaz sprzedaży samochodów spalinowych nie wejdzie w życie? Jest ważny głos z polskiego rządu

A co z odśnieżaniem samochodu zimą? Wielu kierowców zanim zabierze się do usuwania śniegu i lodu włącza silnik – z przyzwyczajenia, bo taki mają nawyk. Według nich wtedy wnętrze samochodu szybciej się nagrzeje – czy coś takiego. No tak. Praktykując takie metody o wiele szybciej możemy zapchać filtr DPF. Pracujący zimny silnik na postoju jest też szkodliwy dla rozrządu. Warto się zatem zastanowić, czy w czymkolwiek nam to pomoże, czy tylko zaszkodzi? Na zimnym silniku na postoju nagrzanie kabiny i tak zajmie nieporównywalnie więcej czasu, niż podczas jazdy.

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News