Już 1 maja rewolucja na stacjach. Paliwo będziesz tankował od tego momentu inaczej. Spora zmiana

Już 1 maja rewolucja na stacjach. Paliwo będziesz tankował od tego momentu inaczej. Spora zmiana

paliwo benzyna diesel lpg zimowe przejściowe letnie paliwo ceny paliw

Podaj dalej

1 maja dojdzie na polskich stacjach do pewnej istotnej zmiany. Paliwo od tego dnia będzie miało zupełnie inne parametry. Wielu kierowców odczuwa w związku z tym pewne obawy. Czy aby na pewno wszystko będzie dobrze i czy jest to bezpieczne dla samochodów? Jakie konkretnie właściwości będą miały nowa benzyna, diesel oraz LPG na stacjach? I czy rzeczywiście jest się czego bać?

Już 1 maja na stacjach będzie nowe paliwo

Paliwo w Polsce można podzielić na trzy różne rodzaje. I bynajmniej nie jest to mowa o benzynie, oleju napędowym oraz o autogazie. Każde z tych paliw ma trzy różne rodzaje, które widujemy na stacjach w zależności od pory roku. Jest to kwestia uregulowana prawnie. Wynika ona z rozporządzenia w sprawie wymagań jakościowych dla paliw ciekłych. W teorii dzięki tym zmianom nasz samochód ma być zawsze bezpieczny. Inne paliwo zatankujemy zimą, a inne latem. Jeszcze inne w okresach przejściowych.

paliwo benzyna diesel lpg zimowe przejściowe letnie
fot. freepik.com – asphotostudio

Od 1 października do 31 października oraz od 1 marca do 30 kwietnia na stacjach znajdziemy zawsze paliwo przejściowe. Od 1 listopada do końca lutego znajduje się tam odmiana zimowa. Natomiast już od 1 maja do 30 września mamy do czynienia z odmianą letnią. Oznacza to, że jeszcze przez niecałe dwa tygodnie na stajach obecne będzie paliwo przejściowe, zaś od 1 maja pojawiało będzie się już letnie. Co to tak naprawdę oznacza i czy jest coś, czego powinniśmy się w związku z tym obawiać?

Stosunkowo najmniej problemów jest z benzyną, czego w sumie łatwo można było się domyślić. Zazwyczaj się nie słyszy, aby z benzyną były jakiekolwiek problemy, nawet zimą. Oczywiście nie zmienia to faktu, że ta benzyna ma swoje trzy odmiany – letnią, przejściową oraz zimową. Chodzi tutaj przede wszystkim o prężność par. Jak podaje „Auto-Świat”, jeśli zimą mamy letnie paliwo, możemy mieć problemy z uruchomieniem silnika. Z kolei jeśli latem mamy zimowe paliwo, odpalimy samochód bez żadnych problemów, ale kłopoty mogą wystąpić w trakcie jazdy. Warto mieć to na uwadze.

A co z dieslem i LPG?

Najwięcej problemów jest oczywiście z dieslem. Przecież tutaj nawet w przypadku odpowiedniego rodzaju paliwa – czytaj, zimowego – mogą pojawić się problemy, kiedy mamy wysokie mrozy. Oczywiście zimowy olej napędowy ma rozwiązać wszelkie problemy i zapobiega on wytrącaniu się parafiny. Określana jest tutaj temperatura blokady zimnego filtra. Tak oto zimowa wersja powinna sobie radzić jeszcze przy -20 stopniach, przejściowa przy -10, zaś w przypadku letniej, lepiej żeby temperatury nie spadały poniżej zera. Oczywiście nie jest powiedziane, że jeśli zimą będzie -21, oznacza to koniec. Stacje – przynajmniej większość z nich – są przygotowane na takie scenariusze.

W przypadku LPG mówimy przede wszystkim o tym, że zimowa wersja autogazu ma zwiększoną ilość propanu. To podnosi prężność par oraz zwiększa liczbę oktanową paliwa. Zimą proporcje to ok. 60% propanu i 40% butanu. Zaś latem – czyli od 1 maja – te proporcje są odwracane i paliwo składa się w 60% z butanu i w 40% z propanu. Letnia odmiana jest tańsza, ponieważ butan jest tańszy od propanu. To dobra wiadomość dla kierowców, bo po 1 maja mogą się oni spodziewać obniżek cen LPG.

paliwo benzyna diesel lpg zimowe przejściowe letnie
Freepik

Nie ma się czym przejmować!

Istnieje spore prawdopodobieństwo, że nigdy nie słyszeliście o tym, że każde paliwo ma trzy rodzaje. I prawdopodobnie ta wiedza… do niczego nie była wam potrzebna, bo przecież samochód zawsze dobrze działał. Natomiast w wątpliwość należy poddać to, co byłoby z naszymi samochodami, gdybyśmy przez cały rok musieli jeździć albo na paliwie letnim, albo na zimowym. Wtedy mogłyby wystąpić naprawdę sporo problemy, a mechanicy mieliby o wiele więcej pracy.

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News