Diesel i benzyna z zakazem! Fatalne informacje dla kierowców. Kiedy spodziewać się najgorszego?

Diesel i benzyna z zakazem! Fatalne informacje dla kierowców. Kiedy spodziewać się najgorszego?

diesel benzyna zakaz samochody elektryczne spalinowe (2)

Podaj dalej

Diesel i benzyna obwiniane są za całe zło, jakie z punktu widzenia klimatycznego spotyka świat. Ogólnie – auta spalinowe wyrosły na wroga numer jeden. Nie ma to zbyt wiele wspólnego z prawdą. To, że samochody elektryczne będą pod tym względem lepsze… też nie.

Ogromna większość aut zarejestrowanych w naszym kraju to naturalnie samochody spalinowe. Czy ktoś tego chce, czy nie, podobnie sprawa wygląda w całej Europie. Ale diesel i benzyna stały się wrogami publicznymi numer jeden. Ktoś sobie wymyślił, że to właśnie samochody są odpowiedzialne za zmiany klimatyczne. Cały czas nie mogę z tym wszystkim przejść do porządku dziennego. Za dużo rzeczy mi się tutaj nie zgadza.

diesel benzyna zakaz samochody elektryczne spalinowe
fot. pixabay

Zacznijmy od tego, że to nie samochody są odpowiedzialne za zmiany klimatyczne. To znaczy owszem, one też, ale patrząc ogólnie samochody stanowią jakiś procent problemu. Nikt nie mówi o tym, jakie zanieczyszczenia produkują samoloty. Jakoś w tym przypadku nikt nie twierdzi, że natychmiast trzeba je wycofać, zakazać lotów itd. Idąc dalej – nikt nie psioczy na ogromne statki. Zobaczcie sobie jak one zanieczyszczają planetę.

A mowa przecież tylko o transporcie. Co z wszelkiego rodzaju kopalniami, fabrykami, co z ogrzewaniem domów, mieszkań? Przecież można by tak wymieniać i wymieniać. Czy naprawdę  samochody spalinowe mają tak ogromny udział w zmianach klimatycznych? Naprawdę, szczerze, śmiem w to wątpić. Oczywiście za samochody jest im się najłatwiej zabrać. No bo przecież czemu nie – po prostu zakażemy im jeździć autami i po problemie.

diesel benzyna zakaz samochody elektryczne spalinowe
fot. pixabay

Czy to coś da?

Załóżmy czysto hipotetycznie, że ten zakaz rejestrowania samochodów spalinowych rzeczywiście wejdzie w życie. Oczywiście nie wierzę, że będzie to 2030, 2035, ani nawet 2040 rok. Jest duże prawdopodobieństwo, że to nie dojdzie do skutku, bo już teraz zbuntowali się najwięksi gracze. Ale jak już wcześniej pisałem – załóżmy hipotetycznie, że zakaz wchodzi w życie. Nie możecie kupować i rejestrować aut spalinowych.

fot. pixabay

Co, gdyby wydarzyło się to dzisiaj? Polski prąd, energia elektryczna, pochodzi w zdecydowanej większości z węgla. Oznacza to, że samochody elektryczne nie jeżdżą zeroemisyjne. Aby je napędzić nadal trzeba spalić ileś węgla, a to prowadzi do zanieczyszczenia środowiska. Mówiąc w przenośni, auta elektryczne w Polsce jeżdżą na węgiel. Zresztą, sam proces ich produkcji też jest o wiele bardziej szkodliwy dla planety, niż proces produkcji samochodu spalinowego.

Widziałem kiedyś badanie, którego wyniki nie brzmiały dla nas najlepiej. Jak mówiłem, proces produkcji auta elektrycznego jest bardziej szkodliwy. Później elektryk oczywiście odrabia te straty. W niektórych częściach świata elektryk dobije do auta spalinowego np. w 3, 4 lata. Po tym czasie ich ślad zostawiony na planecie będzie równy i od tego czasu jazda elektrykiem będzie lepsza dla planety. W krajach opartych o węgiel ten proces dochodzenia do równowagi może potrwać nawet 16 lat. Dopiero po 16 latach auto elektryczne będzie tak samo szkodliwe, jak auto spalinowe. Biorąc pod uwagę, że wcześniej może wylądować na złomie, wniosek jest jasny – w takim przypadku auto spalinowe jest zdrowsze dla planety, bo w całym cyklu swojego życia od momentu początku produkcji wytworzy mniej zanieczyszczeń.

fot. pixabay

Nieopłacalne…

Oczywiście nie trzeba wspominać o tym, że żeby to miało jakikolwiek sens, polska energetyka musiałaby się zmienić. Musielibyśmy postawić na odnawialne źródła energii i politykę bez węgla. Co do samych samochodów, te musiałyby potanieć. Jeśli nie, rząd musi do nich dopłacić co najmniej połowę, bo nikogo nie stać na nowy samochód elektryczny. Generalnie… daleka droga, aby wszystko to miało ręce i nogi.

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News