Benzyna za 4,84 zł, diesel za 5,38 zł, LPG za 2,29 zł! Takie ceny paliw dzisiaj w Polsce! Gdzie szukać promocji?

Benzyna grubo poniżej bariery 5 zł za litr, diesel trochę droższy, ale nadal w komfortowej cenie, no i LPG ledwo przekraczające barierę 2 zł. Czy to mrzonka? Otóż okazuje się, że nie. Takie ceny obowiązują w Polsce dzisiaj. Gdzie można znaleźć taką promocję?

benzyna diesel lpg ceny paliw paliwo
Podaj dalej

Ceny paliw ostatnio kształtują się w dosyć dziwny sposób. Pomimo faktu, że od pierwszej połowy lipca w rafineriach paliwa notorycznie tanieją, i to bardzo wyraźnie, na stacjach nic wielkiego się nie dzieje. W minioną środę benzyna kosztowała średnio 7,32 zł, diesel 7,57 zł zaś LPG 3,35 zł. To mogło zaskoczyć, bowiem optymistyczne wyliczenia mówiły o tym, że będzie nawet 20-30 groszy taniej.

benzyna diesel lpg ceny paliw
fot. freepik.com – MrDm

Co prawda ten tydzień ma stać pod znakiem kolejnych obniżek cen, natomiast dalej twierdzę, że to w żadnym wypadku nie jest tempo obniżek, które realnie powinniśmy obserwować. Po samych spadkach cen w rafineriach można stwierdzić, że benzyna powinna być teraz realnie w okolicach 7 zł, diesel ok. 7,30 zł. Jest – mówiąc w przybliżeniu – 30 groszy drożej, niż powinno być. Dlaczego tak się dzieje?

Co?! Stacje paliw będą zamknięte codziennie od 22 do 6? Benzyna i diesel niedostępne też w niedziele?

Spójrzmy na składniki cen detalicznych paliwa. Koszt samej benzyny z rafinerii w koszcie benzyny na stacji paliw stanowi 66,2% – to równo 4,84 zł. Ogromną część – bo aż 19,3% ceny – stanowi opłata akcyzowa. Przekłada się to na 1,41 zł. Dalej mamy VAT na średnim poziomie 7,4%, czyli 0,54 zł. Kwestia w tym, że coraz większa jest marża detaliczna stacji. W tym momencie w przypadku benzyny wynosi ona już 0,29 zł – wzrosła do 4%.

benzyna diesel lpg ceny paliw
fot. freepik.com – shyachlo

Gdzie ukryły się obniżki cen?

Koszt samego diesla w cenie oleju napędowego na stacjach to 5,38 zł, co stanowi 71,4% ceny. Druga najwyższa część ceny paliwa to akcyza na poziomie 14,5% (1,10 zł), zaś zaraz za nią jest VAT – tu 7,4% przekłada się na 0,56 zł. I tutaj również do niedawna nie występowało w ogóle pojęcie marży. Aktualnie ta marża średnio wynosi ok. 0,12 zł, czyli stanowi 1,6% ceny oleju napędowego.

Wakacje są dla ciebie za drogie? Zorganizuj je sam, o wiele taniej – oto jak, krok po kroku [PORADNIK]

W przypadku LPG cena samego gazu stanowi ledwie 2,29 zł. Aż 0,49 zł, czyli 14,6% ceny, stanowi marża detaliczna stacji. Oznacza to w przybliżeniu, że z każdego litra zatankowanego gazu stacja zarabia ok. 49 groszy. Resztę ceny stanowią podatki – VAT, akcyza oraz opłata paliwowa. Pierwszy raz od długiego czasu we wszystkich rodzajach paliw występuje marża, co to oznacza?

benzyna diesel lpg ceny paliw
fot. freepik.com – rcphotostock

Gdzie się podziały obniżki cen? Wydaje mi się, że przed momentem mogłem odpowiedzieć na to pytanie. Zamiast obniżyć ceny realnie – bazując na tym, co się dzieje w rafineriach – stacje podniosły sobie marże. Może właściciele uznali, że 7,30 zł w przypadku benzyny i 7,60 zł w przypadku diesla to dobre, optymalne ceny i teraz zaczną sobie podnosić marże? Trochę tak to wygląda. Według tych danych stacje od kilku tygodni kupują z rafinerii tańsze paliwo. Ale sprzedają je w takiej samej cenie. Marże wchodzą do gry – przecież trzeba zarobić.

Źródło: e-petrol

Przeczytaj również