1 października ze stacji znikają znane nam paliwa! Co to oznacza dla kierowców – co będziemy tankować?

1 października ze stacji znikają znane nam paliwa! Co to oznacza dla kierowców – co będziemy tankować?

paliwa paliwo benzyna diesel lpg

Podaj dalej

Dokładnie za dwa tygodnie, czyli 1 października, ze stacji znikną znane nam paliwa. Jak to w ogóle jest możliwe? Co teraz będziemy tankować? Na szczęście – nie ma dużych powodów do obaw.

Paliwa w naszym kraju można podzielić na trzy rodzaje. Zarówno benzyna, diesel jak i LPG mogą być letnie, przejściowe oraz zimowe. Dokładnie 30 września ze stacji znikną paliwa letnie. Już począwszy od 1 października, czyli dokładnie za dwa tygodnie, obowiązywały będą paliwa przejściowe. Co to dokładnie oznacza dla kierowców i czy trzeba się jakoś przygotować na te zmiany?

paliwa paliwo benzyna diesel lpg
fot. freepik

W zasadzie, to kierowca kompletnie nie odczuje tej zmiany. Po prostu – zamiast tankować paliwo letnie, będziemy tankowali już paliwo przejściowe… a później po okresie przejściowym, który trwa od 1 do 31 października, 1 listopada na stacjach pojawi się paliwo zimowe. Jak łatwo się domyślić, zmiany te mają związek ze zmieniającą się pogodą oraz coraz niższymi temperaturami.

Jak dokładnie różnią się paliwa? Najmniej problemów jest z benzyną, ponieważ nie jest ona zbyt wrażliwa na zmiany temperatur. Zimowa odmiana benzyny ma jedynie podwyższoną wartość prężności pary, ponieważ to jest jedyne, na co mróz realnie może mieć wpływ. Mówiąc krótko, podwyższona prężność pary ma zapewnić lepszy rozruch samochodu. W zimowej benzynie mamy też więcej dodatków mających za zadanie pochłanianie wilgoci.

paliwa paliwo benzyna diesel lpg
fot. freepik.com – ali_production

Tutaj zaczynają się schody…

Jak łatwo się domyślić, więcej problemów dotyczy LPG. W zimowej mieszance więcej mamy gazu lotnego. To zapewnia optymalne ciśnienie pary LPG i wszystko działa tak, jak należy. Poprzez te dodatki niestety należy spodziewać się tego, że gaz na stacjach paliw będzie droższy. Chociaż też – nie jakoś bardzo mocno i największą różnicę zaobserwujemy dopiero począwszy od 1 listopada.

No i diesel… z którym w zimie jest zdecydowanie najwięcej problemów. Nie dość, że za olej napędowy płaci się o ponad złotówkę więcej, niż za benzynę, to jeszcze jest to paliwo o wiele bardziej wrażliwe… tak naprawdę na wszystko. W przypadku letniego diesla temperatura zablokowania zimnego filtra wynosi 0 stopni. W przypadku paliwa przejściowego jest to -10 a w przypadku zimowego -20.

paliwa paliwo benzyna diesel lpg
fot. freepik

Jak wskazuje sama nazwa – do pewnej temperatury jazda dieslem jest bezpieczna, ale poniżej danej temperatury może dojść do zablokowania zimnego filtra. Samo paliwo to jedno, ale wprost zalecane jest stosowanie różnego rodzaju dodatków, które w zamyśle mają zapobiec wytrącaniu się parafiny, a zatem zapobiec również zablokowaniu filtra. 1 października i paliwo przejściowe to pierwszy sygnał na to, że powoli zbliżała będzie się zima!

Źródło: moje-auto.pl

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News