Klucz udarowy: Lepszy na prąd czy na powietrze?

Klucz udarowy: Lepszy na prąd czy na powietrze?

Klucz udarowy: Lepszy na prąd czy na powietrze?

Podaj dalej

Klucz udarowy jest niezbędnym elementem wyposażenia każdego warsztatu samochodowego. Równie chętnie korzystają z niego amatorzy majsterkowania w prywatnych garażach. Jeśli też zastanawiasz się nad wyborem odpowiedniego klucza, to ten artykuł jest dla ciebie.

Na początek powiedzmy sobie jeszcze, do czego właściwie służy klucz udarowy. Ma on dwa podstawowe zadania. Za jego pomocą albo zakręcamy śruby, albo je odkręcamy. Funkcja ta dotyczy się obu rodzajów napędów klucza. Niby tak niewiele, a jednak wiele.

Na rynku mamy dwa rodzaje kluczy udarowych: pneumatyczne i elektryczne. Oba mają swoje plusy i minusy. Postaramy się omówić je trochę, żebyście mieli łatwiej zdecydować się, które rozwiązanie bardziej sprawdzi się w waszym przypadku.

Powietrze vs prąd
Decydując się na klucz udarowy na powietrze, musimy zainwestować w dodatkowy osprzęt. Niestety nie obejdzie się bez kompresora o wydajności co najmniej ok. 500 l/min oraz zbiornika. Do kompletu musimy również dokupić wąż pneumatyczny. Plusem jest to, że taki klucz właściwie jest gotowy do pracy w każdej chwili, a kompresor potrzebny do jego użycia ma także wiele innych zastosowań. Największym minusem natomiast jest fakt, że używać go możemy głównie stacjonarnie. Pakowanie do samochodu kompresora z wężami na pewno nie należy do przyjemnych.

Udar zasilany prądem jest przede wszystkim wygodniejszy w transporcie. Bez problemu zabierzemy go w trasę np. w bagażniku. Urządzenie to potrzebuje oczywiście baterii. Te naturalnie się zużywają i też nie należą do najtańszych. Ceny akumulatorów do klucza pneumatycznego sięgają nawet 300 zł. Najtańsze idzie kupić już za około 100 zł. Kolejnym plusem jest wygoda użytkowania nawet w garażu. Za kluczem nie ciągnie nam się żaden wąż, który może utrudniać pracę.

Prędkość obrotowa to nie wszystko
Producenci często podkreślają prędkość obrotową jako wyznacznik jakości klucza. Owszem jest to ważny parametr, ale nie najważniejszy. Różnice w prędkości są dla nas częściowo obojętne, bo po pierwsze rzadko pracuje się na maksymalnych obrotach, a po drugie różnice w czasie odkręcania będą dla nas prawie niezauważalne.

Znacznie rozsądniej przy wyborze klucza brać pod uwagę inne czynniki mające wpływ na jego jakość. Każdy porządny klucz powinien mieć regulację momentu obrotowego. Bardzo przydaje się też dynamometr. Przy zakupie warto wybrać producenta, który w zestawie daje nasadki albo chociaż ma możliwość ich dokupienia.

Tagi: Platinum, warsztat, Orlen Oil, Ford, klucz udarowy,

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News