Współcześnie na drogach spotykamy coraz więcej samochodów, które w reflektorach mają zastosowaną najnowocześniejszą technologię. Dzisiaj światła LED w tym super wydajne oświetlenie Matrix, a także laser, są szczytem techniki. Jednak prawdopodobnie większość na ulicach stanowią pojazdy, gdzie umieszczono tradycyjne żarówki.
Wcześniej zapadający zmrok sprawia, że z dużo większą uwagą warto przyjrzeć się temu, co mamy w samochodzie. Szczególnie istotne jest prawidłowe ustawienie strumienia światła, aby zapewniało ono maksymalną widoczność, przy jednoczesnym zachowaniu komfortu innych uczestników ruchu drogowego.
Nie każde źródło światła można wymienić!
Gdy już poruszamy temat żarówki w samochodzie, trzeba również wspomnieć o tym, że we współczesnej motoryzacji istnieją źródła światła, które musimy wymienić w inny sposób od tradycyjnego. W przypadku żarówek halogenowych producenci oświetlenia i koncerny motoryzacyjne są zobowiązane do umożliwienia ich samodzielnej wymiany.
Niestety w przypadku żarników ksenonowych oraz świateł w technologii LED sprawa jest bardziej skomplikowana. Pewnym pocieszeniem jest to, że popularne ksenony wypalają się stopniowo, dlatego możemy zawczasu przygotować się do ich wymiany. Ze względu na to, iż zmiana żarników na nowe kosztuje zdecydowanie więcej, trzeba uzbroić się w dużo większą ilość gotówki.
Podobnie sytuacja wygląda w technologii LED. Tutaj w większości przypadków w reflektorach samochodu jesteśmy zmuszeni do skorzystania z oferty warsztatów specjalistycznych, ponieważ samodzielnie niewiele możemy zrobić.
Żarówki H1, H4 i H7 – najprawdopodobniej masz je w aucie
Producenci żarówek halogenowych w dość przejrzysty sposób opisują swoje żarówki. Jeden żarnik mają wersje H1 i H7, które najczęściej spotykamy w światłach mijania oraz drogowych. Ich długość świecenia w zależności od warunków może sięgać nawet do 500 godzin.
Żarówki H4 mają nieco inną konstrukcję, ponieważ wyposażone są one w dwa żarniki. W ten sposób mogą służyć jako światła przeciwmgłowe i drogowe. Ich trwałość zdecydowanie przewyższa żarówki H1 i H7, ponieważ mogą one wytrzymać nawet 900 godzin.
Oczywiście opisane przykłady żarówek dotyczą przede wszystkim reflektorów i nie są to wszystkie rodzaje, jakie możemy spotkać w samochodzie. Osobną sprawą są światła pozycyjne, kierunkowskazy i inne. Tutaj oznaczenia wyglądają nieco inaczej.