Wiesz, co znaczy skrót TWI?! Wiedza o tym przydaje się szczególnie jesienią!

Wiesz, co znaczy skrót TWI?! Wiedza o tym przydaje się szczególnie jesienią!

mandat twi opony

Podaj dalej

Zapewne przez kilka incydentów zimy w całej Polsce w ubiegłym tygodniu oraz pierwszą poważną zimę na wschodzie Polski, liczba kierowców niezainteresowanych zmianą opon na zimowe spadła niemal do zera. Czy przed wizytą u wulkanizatora sprawdzaliście,  jaki poziom wskazuje TWI? Prawdopodobnie nie albo robicie to nieświadomie!

Wydaje się, że w najlepszej sytuacji są kierowcy, którzy mają opony wielosezonowe. Oni na chaos przy mobilnych punktach wulkanizacji, a także przy stacjonarnych odpowiednikach patrzą z dystansu. Mimo tego regularne sprawdzanie jednego z parametrów opony, który określa się skrótem TWI, ciągle należy do dobrych praktyk, również kierowców z ogumieniem całorocznym.

Wiek opony jest bardzo istotny

Gdy rocznie pokonujemy niewiele kilometrów, bieżnik na naszych oponach przez bardzo długi czas mieści się w określonym przez przepisy minimum na poziomie 1,6 milimetra. Dlatego do poziomu zużycia opony należy również dodać liczbę lat użytkowania. Niestety guma zastosowana do produkcji opony pod wpływem czynników atmosferycznych i zużycia mechanicznego traci swoje właściwości. Staje się ona mniej sprężysta, pojawiają się w jej strukturze mikropęknięcia. Mogą być one niewidoczne dla ludzkiego oka. Dlatego eksperci od opon rekomendują, żeby bezwzględnym czasem na zmianę opon był okres 10 lat. Gdy nasze opony kończą dekadę, należy zmienić je na nowe.

opona kolo diesel

Skrót TWI pomoże podjąć decyzję!

Jednak poza wiekiem opony bardzo ważny jest również stan bieżnika. Wielu producentów ogumienia chce ułatwić zadanie kierowcy, dlatego umieszcza na oponie skrót TWI – Tread Wear Indicator. Jest to jednocześnie wskaźnik, który daje nam do zrozumienia, że nasza opona w przybliżeniu ma już bieżnik o wysokości około 1,6 milimetra, co kwalifikuje ją do wymiany.

Jeśli mamy przed sobą zmianę opon i jeszcze czekamy na wizytę u wulkanizatora, warto przyjrzeć się, w jakim stanie technicznym są nasze opony, a także ile sezonów mają już na swoim koncie. Być może trzeba sezon jesienno-zimowy 2022/2023 zacząć już z nowym kompletem opon.

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News