Światła LED nie dla każdego, czyli europejski paradoks biurokracji!

Światła LED nie dla każdego, czyli europejski paradoks biurokracji!

światła samochodowe mandat (4)

Podaj dalej

Rozwój źródeł światła wydaje się naturalną konsekwencją postępu technologicznego, dlatego światła LED zyskują rosnącą popularność. Niestety nie każde rozwiązanie w Europie jest mile widziane, dlatego dzisiaj kilka słów o wadach i zaletach tego oświetlenia.

Głównie z powodów ekonomicznych i ekologicznych w niemal każdej branży obserwujemy zmiany produktów. Większa wydajność i jeszcze większa troska o naturę, tym sposobem znikają niektóre tradycyjne produkty, a w ich miejsce pojawią się nowe, choć nie do końca zaakceptowane przez obowiązujące przepisy. Taki los spotkał żarówki samochodowe o nazwie Retrofity.

Zalety oświetlenia typu LED z pewnością je znasz!

Oświetlenie typu LED jest z nami na tyle długo, że już większość potencjalnych klientów zna jego wszystkie wady i zalety. Dla przypomnienia jednymi z największych plusów dla tej technologii są energooszczędność, nawet na poziomie dziesięciokrotnie niższym od żarówek halogenowych. Do tego bardzo duże znaczenie ma trwałość, ponieważ LED potrafi świecić 50 000 godzin i więcej. Jednak w przypadku rozwiązań stosowanych w samochodach polecamy większy sceptycyzm. Na koniec z zalet możemy wspomnieć o bardzo dużej wydajności świecenia oraz estetycznym wyglądzie.

Światła LED są zbyt dobre?

Od wielu lat wiadomo, że technologia pod rękę z innowacją mogą rozwijać się szybciej od przepisów, które ustanawiają rządzący. Światła LED cieszą się rosnącą popularnością, coraz częściej w nowych samochodach spotykamy oświetlenie typu full LED. Jednak nie każdy może legalnie pozwolić sobie na zamontowanie świateł LED w reflektorach i jeździć z nim po drogach publicznych.

Na rynku pojawiły się tak zwane retrofity, czyli żarówki w technologii LED, które można zamontować w miejsce tradycyjnych odpowiedników halogenowych. I tutaj mamy paradoks, ponieważ na terenie Unii Europejskiej możemy swobodnie kupić taki produkt i go używać. Niestety nie jest to możliwe na drogach publicznych, chociaż to zależy.

Źródło światła stosowane na europejskich drogach w sposób legalny potrzebuje określonej homologacji. Światła LED mają w większości przypadków takie certyfikaty, ale nie retrofity. W związku z tym w praktyce nie możemy ich używać w ruchu drogowym. I tutaj pojawiają się Niemcy, którzy dokonali częściowej legalizacji tego oświetlenia na swoim rynku. W Polsce na zmianę w tym kierunku z pewnością musimy poczekać.

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News