Wspominaliśmy już, że układ hamulcowy w pojazdach jest czasami przez niektórych kierowców traktowany nieco po macoszemu. Przewody hamulcowe mają bezpośrednie przełożenie na bezpieczeństwo, dlatego warto regularnie im się przyglądać.
W szeroko pojmowanej prasie motoryzacyjnej przeznacza się miejsce na regularne wymiany tarcz i klocków hamulcowych. Nieco mniej zwraca się uwagę na jakość i konieczność wymiany płynu hamulcowego. Do tego pojawiają się jeszcze przewody hamulcowe. Jeśli one zawiodą w trakcie gwałtownego hamowania, w zasadzie nie ma wielu możliwości ratunku!
Ile mogą wytrzymać przewody hamulcowe?
Eksperci motoryzacyjni wspólnie z producentami samochodów zwracają uwagę, że istnieje szacunkowy czas sprawności przewodów hamulcowych. W zależności od rodzaju pojazdu czas na zmiany waha się od pięciu do dziesięciu lat. Przyjmuje się, że samochody klasy premium mają wytrzymalsze w tym akurat zakresie podzespoły i mogą one wytrzymać nawet piętnaście lat. Jednak dla swojego bezpieczeństwa i innych użytkowników ruchu drogowego lepiej zmieniać je na nowe maksymalnie, co dekadę.
Jak często kontrolować przewody hamulcowe?
Szacowana żywotność konkretnego podzespołu to jedno, a profilaktyka to drugie, dlatego polecamy dmuchać na zimne i w kilku przypadkach w roku przeznaczyć dodatkowe pięć minut na ocenę stanu technicznego przewodów hamulcowych. Sprawdzenie ich kondycji minimum trzy razy w roku jest relatywnie łatwe. Gdy zmieniamy opony letnie na zimowe, z zimowych na letnie i mamy okresowe badanie techniczne. Jeśli samochód jest wyposażony w opony wielosezonowe i zmiana ogumienia nie wchodzi w grę, wtedy dobrym pomysłem jest kontrola stanu technicznego w trakcie wymiany oleju i filtrów.
Objawy zużytych przewodów hamulcowych – musisz je znać!
Oczywiście zdarza się tak, że przewody hamulcowe potrafią strzelić bez ostrzeżenia, jednak są to dość rzadkie przypadki. Najczęściej samochód w pewien sposób informuje nas o problemach, tylko musimy wiedzieć, gdzie szukać. Objawy zużytych przewodów hamulcowych to między innymi:
- „miękki” pedał hamulca podczas hamowania
- ściąganie pojazdu na jedną ze stron podczas hamowania
- widoczny spadek poziomu płynu hamulcowego w zbiorniczku
- komunikat na tablicy rozdzielczej o niskim poziomie płynu hamulcowego
- plamy pod samochodem i w okolicach kół od płynu hamulcowego.
