Poziom oleju w samochodzie wariuje? Odkryj 4 najważniejsze przyczyny problemu!

Poziom oleju w samochodzie wariuje? Odkryj 4 najważniejsze przyczyny problemu!

czarny olej z silnika diesla

Podaj dalej

Kontrola poziomu oleju jest jedną z podstawowych czynności serwisowych w samochodzie. Aktualnie coraz więcej aut ma elektroniczny pomiar ilości smarowania w silniku. Jednak, gdzie szukać przyczyny, gdy po zmianie oleju nagle jego poziom wzrasta ponad normę lub jest go zbyt mało?

Dawniej ludzie zmieniali olej silnikowy na własną rękę, dzisiaj najprawdopodobniej tę czynność serwisową większość kierowców zleca mechanikowi. Wydaje się ona bardzo łatwa i trudno o jakieś większe błędy. Tymczasem zdarzają się sytuacje, w których drobne niedociągnięcia mają wpływ na to, jaki finalnie mamy poziom oleju w swoim silniku.

Złe oszacowanie potrzebnej ilości oleju

Jest to jeden z podstawowych błędów, który możemy popełnić samodzielnie przy zakupie butelki oleju lub złapie się na tym mechanik, który źle spojrzy na wymaganą przez producenta ilość oleju. Tutaj warto wspomnieć o tym, że w zróżnicowanych sytuacjach mogą pojawić się wahania poziomu oleju. Inne wartości są potrzebne, gdy liczymy jego objętość z filtrem oleju lub, gdy jest to pierwsze zalanie silnika po kapitalnym remoncie. Te czynniki należy wziąć pod uwagę.

olej w silniku
Freepik

Poziom oleju przekracza maksimum? Zwróć uwagę na resztki cieczy w układzie!

Zdarza się, że serwisy samochodowe wykorzystują do oczyszczenia układu specjalnych wysysarek do oleju. Jednak istnieje zawsze drobne ryzyko, że dysza ssąca natrafi na pewne przeszkody w silniku i nie dotrze ona do dna miski olejowej. Wtedy w układzie olejowym mogą pozostać mniejsze lub większe resztki zużytego smarowania. Gdy dolejemy świeżego oleju, zmiesza się on ze starą cieczą. Co za tym idzie, przekroczymy maksymalny dopuszczalny poziom, wskazywany na popularnym bagnecie. W tej sytuacji konieczna jest ponowna zmiana oleju na nowy, ponieważ straci on swoje optymalne właściwości.

silnik paliwo letnie zimowe przejściowe olej napędowy parafina diesel
fot. pixabay

Błędny pomiar poziomu oleju

Na koniec rzecz, która według różnych ekspertów zdarza się dosyć często. Mechanik lub kierowca podczas wykonywania pomiaru oleju manualnie źle interpretują wskazania lub popełniają jeden techniczny błąd. Po wymianie oleju należy uruchomić silnik, dać mu chwilę na pracę, a następnie wyłączyć go. Teraz wystarczy odczekać kilkadziesiąt sekund, aby wykonać poprawny pomiar poziomu oleju. Zdarza się również tak, że na bagnecie mamy trzy kreski – minimum, maksimum i jeszcze jedną powyżej. Jest to najwyższy poziom tolerancji dla ilości oleju w silniku, gdy dochodzi do wypalenia filtra DPF.

 

Źródło: ELIT Polska

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News