Polska uplasowała się na szarym końcu! Szans na wielkie zmiany nie widać?!

Polska uplasowała się na szarym końcu! Szans na wielkie zmiany nie widać?!

Polska uplasowała się na szarym końcu! Szans na wielkie zmiany nie widać?!

Podaj dalej

Pod koniec niemal każdego roku powstaje szereg rankingów, które pozwalają nam ocenić, gdzie jesteśmy jako państwo. Okazuje się, że Polska w jednym z takich zestawień uplasowała się na bardzo odległej pozycji! Różnica w porównaniu do liderów tabeli jest wręcz kolosalna!

Nasza ojczyzna w wielu dziedzinach dokonała oszałamiających postępów na przestrzeni ostatnich 30 lat. Możemy być zadowoleni z tego, jak wykorzystaliśmy ten czas, choć na pewno jako państwo zrobiliśmy też kilka błędów, które oceni historia. Współczesność pokazuje, że ciągle dystans do najbardziej zamożnych krajów Starego Kontynentu jest bardzo duży. I w wielu sprawach musimy wykonać jeszcze wiele pracy, aby móc zbliżyć się, chociażby do średniego poziomu.

Popyt przewyższa podaż

Powstało wiele artykułów na temat tego, jak wygląda elektromobilność w Polsce. Z roku na rok liczba samochodów zasilanych z baterii rośnie. W 2022 roku pojawiło się ich aż o 39% więcej w porównaniu do 2021 roku. Łącznie takich pojazdów jeżdżących po polskich drogach jest około 62 tysiące sztuk. Z jednej strony jest to kropla w morzu potrzeb, jeśli weźmiemy pod uwagę, że od 2035 roku ma obowiązywać zakaz sprzedaży nowych aut z silnikiem spalinowym.

samochód elektryczny elektryk ładowanie ładowarka koszt koszty
Pixabay

Z drugiej strony i tak zainteresowanie elektromobilnością przekracza obecnie poziom rozwoju sieci stacji do ładowania pojazdów. Żeby jazda samochodem elektrycznym miała jakikolwiek sens, musimy wziąć pod uwagę kilka czynników: po pierwsze auto na prąd musi być relatywnie opłacalne w zakupie w porównaniu do samochodu spalinowego. Po drugie koszt ładowania baterii prądem powinien być niższy, a w najgorszym przypadku porównywalny do przejechania tego dystansu pojazdem konwencjonalnym. Po trzecie, należy zbudować sieć stacji do ładowania pojazdów tak gęsto rozmieszczoną, aby na jedną ładowarkę przypadało jak najmniej samochodów.

Na 100 km dróg 0.7 stacji ładowania!

Liderzy rankingu cytowanego przez Europejskie Stowarzyszenie Producentów Pojazdów mają na terenie kraju 64,3 ładowarki na każde 100 km dróg. Taką proporcją mogą pochwalić się Niderlandy. Polska zajmuje niestety piąte miejsce, ale od końca rankingu i może zaoferować jedynie 0,7 stacji ładowania na 100 km. Jest to bardzo słaby wynik, biorąc pod uwagę, że średnia ustalona przez Unię Europejską kształtuje się na poziomie minimum 6,7 punktu na 100 km.

źródło: Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News