Płyn hamulcowy potrzebuje Twojej uwagi! Wielu kierowców o tym zapomina!!

Układ hamulcowy to dla wielu kierowców przede wszystkim tarcze i klocki hamulcowe. Nieco po macoszemu traktujemy płyn hamulcowy, często zapominamy o jego regularnej kontroli oraz zmianie na nowy. Prawda jest taka, że od jego właściwości zależy skuteczność hamowania!

hamowanie pedal hamulca
Podaj dalej

Wiele miejsca w branżowej prasie motoryzacyjnej przeznaczono na konieczność wymiany klocków i tarcz hamulcowych. Wydaje się, że płyn hamulcowy pozostaje w cieniu tych dwóch podzespołów. Jednak, gdy jego parametry słabną, nawet najbardziej nawiercana i wentylowana tarcza i super nowoczesny klocek przestają mieć znaczenie. W dużym skrócie to właśnie ta ciecz sprawia, że efektywnie zatrzymujemy pojazdy.

Płyn hamulcowy potrzebuje regularnej kontroli i wymiany na nowy!

Teraz czas postawić sobie z pozoru bardzo łatwe pytanie: gdzie w Twoim samochodzie znajdziesz zbiornik płynu hamulcowego? Nieco przerażające jest to, że niektórzy kierowcy mogą nie mieć pojęcia, gdzie znajduje się taki zbiorniczek pod maską. A to od jego zawartości i kondycji pływającej w środku cieczy zależy, czy w awaryjnej sytuacji nasz pojazd zatrzyma się perfekcyjnie.

 

Eksperci zalecają, żeby po każdym przejechanym tysiącu kilometrów zajrzeć do zbiornika płynu hamulcowego i ocenić jego poziom. Jeśli delikatnie go ubyło, należy niezwłocznie uzupełnić braki tuż pod maksymalną wartość. Druga sprawa to wymiana płynu hamulcowego. Tutaj również warto pamiętać, że bardzo bezpiecznym rozwiązaniem jest zmiana cieczy na nową po około 50 000 km lub raz na dwa lata. Można przyjąć, że powinno się to wydarzyć też co drugą wymianę klocków, jeśli jeździmy intensywnie.

DOT 3, 4, a może 5? Co wybrać?

Trzeba wiedzieć o tym, że płyn hamulcowy jest silnie higroskopijny, czyli chętnie wchodzi w reakcje z wodą, która znajduje się w powietrzu. Jeśli stężenie wody w układzie hamulcowym będzie zbyt duże, temperatura wrzenia płynu hamulcowego mocno spadnie. W optymalnych warunkach zbliża się ona do około 300 stopni Celsjusza. Gdy zawartość wody w płynie hamulcowym przekracza 3%, temperatura wrzenia opada o około 80 stopni Celsjusza!

płyn-hamulcowy-2

Niestety nie możemy ocenić „na oko” ile procent wody znajduje się w naszym płynie hamulcowym. Do tego potrzebujemy wykonać specjalne testy, dlatego lepiej zapobiegać, niż leczyć skutki nieudanego hamowania. Jaki płyn hamulcowy wybrać? Najbezpieczniejszym rozwiązaniem jest zastosowanie się do wskazówek producenta samochodu. Najczęściej we współczesnych pojazdach w układzie hamulcowym znajdziemy płyn hamulcowy DOT 4. Jedno oczko niżej dotyczy starszych pojazdów, natomiast piątka na butelce płynu oznacza przeznaczenie do ekstremalnej eksploatacji w warunkach niemal wyczynowych.

Ze względu na budowę przewodów hamulcowych nie zaleca się mieszania ze sobą płynów o różnej specyfice lub stosowania innych od tych zalecanych przez producenta. Odmienny skład chemiczny może uszkodzić przewody i być przyczyną tragedii.

Przeczytaj również