PILNE: Zmiany w opłatach drogowych! Parlament Europejski wyznacza nowe zasady

PILNE: Zmiany w opłatach drogowych! Parlament Europejski wyznacza nowe zasady

autostrada-przepisy-opłaty-punkt-poboru-opłat

Podaj dalej

Standaryzacja jest tym, co ułatwia życie, jednak czasami zmiany mogą okazać się nierównomiernie korzystne dla wszystkich. Parlament Europejski zdecydował, że państwa w Europie mogą zrezygnować z czasowych opłat drogowych.

Taka decyzja ma przynajmniej kilka czynników, a jednym z nich mają być aspekty środowiskowe. Ludzie mają zacząć korzystać z bardziej przyjaznych planecie pojazdów i środków transportu. Co interesujące Parlament Europejski pozostawił członkom Unii Europejskiej sporą autonomię i mogą oni zarządzać systemem poboru opłat w dowolny sposób. Pod warunkiem, że udowodnią, iż rozwiązanie uchwalone w parlamencie nie jest optymalne dla ich sytuacji.

Zmiany zaczynają się od transportu

Proponowane nowe rozwiązania w sposobie rozliczania przejazdów po drogach, które należą do transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T) dotyczą przede wszystkim pojazdów ciężarowych i dostawczych. Stopniowo mają znikać winiety z określonym terminem ważności, a ich miejsce mają zastąpić opłaty pobierane na podstawie przejechanych kilometrów. Jak informuje portal specjalizujący się w branży TSL – trans.info opłaty drogowe mają być ustalone na podstawie poziomu emisji CO2.

ciezarowka ciagnik siodlowy

Kolejne utrudnienie dla ludzi w imię ekologii?

Sporo kontrowersji wzbudził najnowszy Pakiet Mobilności. Zapowiedziane kolejne zmiany w sposobie naliczania opłat drogowych, które mają funkcjonować jako kompletny system do 2030 roku, mogą być kolejnym ciosem szczególnie dla polskich firm transportowych. Oczywiście funkcjonowanie aut bezemisyjnych lub niskoemisyjnych ma być na podstawie zupełnie innych zasad, korzystniejszych. Jednak trudno sobie wyobrazić, żeby do 2030 roku udało się z całości zelektryfikować transport i utrzymać jego wydajność.

To początek końca tanich autostrad dla wszystkich?

Oczywiście nie znamy wszystkich zapisów, które trafiły do tego projektu, ale można przypuszczać, że Parlament Europejski, wspólnie ze zwolennikami „zielonych” technologii w niedalekiej przyszłości spróbuje zmodyfikować sposób naliczania opłat drogowych również dla samochodów osobowych. Jeśli będzie on zależny od poziomu emitowanego CO2, to patrząc na średni wiek auta w Polsce, na poziomie około 14 lat, mogą czekać nas kolejne podwyżki.

W ten sposób korzystanie z samochodu i posiadanie samochodu może być luksusem porównywalnym do czasów słusznie minionych, gdy w Polsce funkcjonował socjalizm ze wszystkimi swoimi wadami.

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News