PILNE: Wjazd autem z silnikiem diesla do Warszawy będzie utrudniony?! Sprawdź, nowe fakty!

PILNE: Wjazd autem z silnikiem diesla do Warszawy będzie utrudniony?! Sprawdź, nowe fakty!

pakiet sankcje rosja

Podaj dalej

Silnik wysokoprężny cieszy się w Polsce dużą popularnością. Wybierają go mieszkańcy Warszawy i niewielkich miasteczek. Jednak przeprowadzone w 2020 roku badania na terenie stolicy pokazują dość jednoznacznie, że z dieslami jest pewien problem.

Zwolennicy czystszego powietrza w miastach walą niczym w bęben, że jednymi ze szkodników, które odpowiadają za choroby układu oddechowego i przekroczone normy zanieczyszczenia powietrza, są auta wyposażone w silnik diesla. Osoby zainteresowane utworzeniem strefy czystego transportu na terenie stolicy Polski dostali kolejny argument do rozmów z władzami miasta.

Badania TURE nie napawają optymizmem!

Czym jest TURE? Jest to organizacja, której pełna nazwa brzmi – The Real Urban Emission Initiatve. Bada ona między innymi poziom zanieczyszczeń emitowanych przez pojazdy konwencjonalne w różnych europejskich miastach. Na dniach na swojej stronie internetowej opublikowali oni raport z wizyty w Polsce. Dokładnie w Warszawie przeprowadzono 220 000 tysięcy pomiarów, z których wnioski pokazują, że Polska ma całkiem sporo rzeczy do nadrobienia względem innych państw w Europie.

Wjazd autem do miasta, ale jakim?

Na podstawie opracowanych danych wiemy, że średni wiek pojazdu przemieszczającego się po strefie objętej pomiarem to trzynaście lat. Dodatkowo przebieg takiego auta jest około półtora raza większy od średniego przebiegu samochodu w Polsce ogólnie.  Największym wyzwaniem z punktu widzenia poprawy jakości powietrza w Warszawie są samochody z silnikiem diesla i normami spalin Euro 4 i Euro 5. Oczywiście największym problemem mają być nadmiernie emitowane tlenki azotu, a także cząstki PM. W związku z tym, jakim samochodem według TURE należałoby wjeżdżać do miasta?

najbardziej zakorkowane miasto polska świat korek korki
fot. pixabay

Nowocześniejsza flota i pojazdy elektryczne

Oczywiste jest, że z takich badań wynikła dość jasna i łatwa do przewidzenia konkluzja. Byłoby lepiej z jakością powietrza w Warszawie, jeśli po mieście poruszałby się głównie samochody nowoczesne, do około siedmiu lat, a także pojazdy bezemisyjne w tym elektryczne. Jednak jak wiemy cena zakupu nowoczesnego auta, jest coraz wyższa i stać na nie coraz mniej osób. Badania są oderwane od polskich realiów, jednak mogą być one następnym argumentem w dążeniu do utworzenia realnej strefy czystego transportu na terenie Warszawy.

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News