PILNE: Unia Europejska zmieniła zdanie?! Silniki spalinowe zostaną na dłużej?

PILNE: Unia Europejska zmieniła zdanie?! Silniki spalinowe zostaną na dłużej?

samochod z silnikiem diesla jpg freepik

Podaj dalej

Świat motoryzacji zatrząsł się w posadach, gdy Fit for 55 miał w zasadzie zakazać produkcji samochodów spalinowych z powodu nadmiernych emisji spalin, które zagrażają neutralności klimatycznej. Jednak na horyzoncie widać pewne zmiany w podejściu do tego zagadnienia.

Z perspektywy polskiego rynku motoryzacyjnego wszelkie rozważania na temat tego, kiedy należy ograniczyć produkcję samochodów spalinowych niemal do zera i przestawić się na używanie aut elektrycznych brzmią niczym abstrakcja. Energia elektryczna produkowana w większości z węgla, przestarzały system przesyłania energii, relatywnie niskie zarobki w porównaniu do cen nowych samochodów i absolutny brak infrastruktury dla dużej liczby aut elektrycznych – tak w dużym skrócie wyglądają podstawowe wyzwania, z jakimi musi zmierzyć się Polska.

Pomiar emisji spalin to fikcja i droga w ślepą uliczkę?

Jednym z najważniejszych parametrów dla urzędników w Unii Europejskiej od wielu lat był pomiar emitowanych substancji przez pojazdy bezpośrednio z rury wydechowej. Na tej podstawie klasyfikuje się samochody na ekologiczne lub szkodzące środowisku. Ten z pozoru łatwy podział bardzo często okazywał się krzywdzący, ponieważ cykl życia samochodu może być bardzo długi. Użytkowanie jednego pojazdu przez kilkanaście, czy nawet kilkadziesiąt lat jest wbrew pozorom całkiem ekologiczne. I zaczęto dostrzegać to w Unii Europejskiej.

spaliny smog diesel

Unia Europejska łagodzi swoje podejście do silników spalinowych!

Jak podaje portal Motofocus, który jest źródłem pierwotnym dla informacji o zmianach zapowiedzianych przez Unię Europejską, instytucją, która w pewien sposób chce zmian, jest Komisja Przemysłu, Badań Naukowych i Energii Parlamentu Europejskiego w skrócie ITRE. Głosowano specjalne poprawki, co do poziomu emisji CO2. Nowe założenia Fit for 55 dla Europy mają teraz oscylować wokół redukcji dwutlenku węgla o 90%, a nie jak wcześniej o 100%.

Silniki spalinowe mogą być dalej rozwijane?

Na podstawie nowych założeń ograniczenie poziomu dwutlenku węgla o 90% daje producentom samochodów spore szanse na kontynuowanie produkcji silników spalinowych. Trwają pracę, aby z tego rygorystycznego poziomu dwutlenku węgla wykluczyć pojazdy zasilane paliwami odnawialnymi. Widać też pewną zmianę w retoryce, ponieważ jeszcze w lipcu ubiegłego roku można było się w sumie godzić, z tym że godziny i dni silników spalinowych są już policzone. Dzisiaj widać, że nadzieja dla sympatyków benzyny, oleju napędowego i gazu LPG jeszcze się tli.

 

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News