PILNE: Tutaj powstanie kolejna Strefa Czystego Transportu w Polsce! Gdzie spalinówki będą niemile widziane?!

PILNE: Tutaj powstanie kolejna Strefa Czystego Transportu w Polsce! Gdzie spalinówki będą niemile widziane?!

PILNE: Tutaj powstanie kolejna Strefa Czystego Transportu w Polsce! Gdzie spalinówki będą niemile widziane?!

Podaj dalej

Polska stopniowo śladem innych krajów Unii Europejskiej zamierza wprowadzać Strefy Czystego Transportu. Robimy to na swój sposób, co zaprezentowało miasto Kraków. Cała koncepcja budzi sporo kontrowersji i dopiero za kilka najbliższych lat dowiemy się, jak będzie w praktyce. Jednak do grona miast o ograniczonym ruchu pojazdów spalinowych dołącza kolejna turystyczna aglomeracja. Czy jest to dobra droga?

Jesteśmy jako kraj w interesującym momencie rozwoju, ponieważ z jednej strony wg zapisów Fit for 55 należy powoli ograniczać ruch pojazdów spalinowych, ponieważ już od 2035 roku ma obowiązywać zakaz sprzedaży fabrycznie nowych aut. Z drugiej strony Polacy są zbyt mało zamożnym społeczeństwem, aby natychmiast przesiąść się na elektryki. Łyżką dziegciu w beczce miodu jest również szybkość budowania kolejnych stacji ładowania. Aktualnie (dane z 2022 roku) w Polsce znajduje się około 0,7 ładowarki na 100 km dróg. To jest zdecydowanie zbyt mało.

Strefa Czystego Transportu ruszy od 2025 roku?

Aktualnie miasto Wrocław prowadzi konsultacje z Polskim Stowarzyszeniem Paliw Alternatywnych w związku z pomysłem stworzenia Strefy Czystego Transportu. Wstępne plany zakładają, że pierwszy etap ograniczeń może obowiązywać już od 2025 roku. Na tę chwilę objętych SCT ma być około 6% miasta, w których mieszka około 23% całej populacji. Co to oznacza dla mieszkańców?

Tutaj powstanie SCT?

Projekt jest na tyle zaawansowany, że już mniej więcej nakreślono obszar Strefy Czystego Transportu. W tej wersji projektu obejmuje on swoją powierzchnią 1750 ha i ma rozciągać się od  nasypu kolejowego od Dworca Głównego przez przystanki kolejowe Wrocław Mikołajów i Wrocław Popowice, a od strony północnej wzdłuż Starej Odry łącząc się z terenami kolejowymi w rejonie skrzyżowania ulic Krakowskiej i Na Niskich Łąkach.

Strefa Czystego Transportu - znak
fot. Marek Anioł / strazmiejska.krakow.pl

Jakie pojazdy nie wjadą do centrum?

Na szczęście normy emisji spalin dla pojazdów mają być całkiem liberalne. Biorąc pod uwagę, że pomysł ma zacząć obowiązywać od 2025 roku do obszaru Strefy Czystego Transportu wjadą pojazdy, które spełniają normę Euro 4 dla silników diesla (od 2005 roku), a dla samochodów benzynowych będzie to minimum Euro 3 (od 2000 roku). W związku z tym wydaje się, że jest to całkiem zrównoważony pomysł, który nie powinien dotknąć wielu mieszkańców Wrocławia.

źródło: PSPA

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News