Olej silnikowy ma coraz niższy poziom? Poznaj 4 najważniejsze przyczyny problemu!

Olej silnikowy ma coraz niższy poziom? Poznaj 4 najważniejsze przyczyny problemu!

czarny olej z silnika diesla

Podaj dalej

Olej silnikowy pełni bardzo ważną rolę w każdej jednostce napędowej. Gdy jest go zbyt mało, z powodzeniem możemy oczekiwać problemów. Zatem, gdzie szukać przyczyn ubywającego smarowania? Przeczytaj o kilku ważnych lokalizacjach!

Wielokrotnie wspominaliśmy o tym, że olej silnikowy to coś w rodzaju krwiobiegu naszego samochodu. Jeśli jest go mniej, niż powinno motor może się przegrzać i zatrzeć. Trzeba zdawać sobie sprawę z tego, że w każdym pojeździe następuje mimowolne ubywanie oleju. Jednak najczęściej jest ono na tyle niewielkie, że można je zaakceptować. Nieco gorzej sytuacja wygląda w momencie stosowania dolewek oleju, co 1000 km.

Olej silnikowy jest wrażliwy na styl jazdy

Pierwszą, być może niezbyt oczywistą przyczyną ubywania oleju silnikowego jest styl jazdy kierowcy. Dynamiczne poruszanie się pojazdem po drogach zdecydowanie mocniej obciąża jednostkę napędową. W czasie pracy silnika pewna ilość oleju może przedostać się do komory spalania pomiędzy gładzią cylindrów a pierścieniami tłoków, jednak w sprawnym silniku, są to śladowe ilości. Co interesujące olej silnikowy może znikać w przyspieszonym tempie, gdy jeździmy autem na krótkich dystansach i nie ma on czasu na uzyskanie optymalnej temperatury.

Zwróć uwagę na problemy z turbosprężarką!

Drugą, zdecydowanie poważniejszą przyczyną ubywania oleju silnikowego, może być uszkodzona turbosprężarka. Dzisiaj na drogach prawdopodobnie większość pojazdów ma pod maską doładowanie silnika. Jeśli zaobserwujemy, że poziom smarowania spada zbyt szybko, być może doszło do mechanicznego uszkodzenia uszczelnienia turbosprężarki. Warto przyjrzeć się temu, jak pojazd rozwija moc i czy nie spala on podczas pracy oleju.

Wyciek z turbosprężarki
Fot. pixabay.com

To może być uszczelka pod głowicą?

Trzecia przyczyna awarii, która przeszła już nieco do kultury motoryzacyjnej, jako pewnik i żart jednocześnie, to kłopoty z uszczelką pod głowicą. Powodów ubywania oleju należy doszukiwać się w mechanicznym zużyciu omawianej uszczelki lub w złym montażu. Jeśli ktoś dokręcił ją z nieodpowiednią siłą, bardzo możliwe, że pojawiły się nieszczelności, które mają wpływ na poziom oleju w silniku.

Zwykłe nieszczelności przy misce olejowej

Jeśli problemem ubywania oleju silnikowego z pewnością nie jest nasz dynamiczny styl jazdy, warto zacząć od rzeczy najłatwiejszych. Poszukania śladów smarowania pod pojazdem. Początkowo może na jezdni, aby po podniesieniu auta przekonać się, że nieszczelna być może jest jedynie uszczelka przy misce olejowej i kolejne wydatki z powodu ubywania smarowania nie będą konieczne.

fot .Kamil Rogala Autocentrum

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News