Naprawy gwarancyjne poza ASO są możliwe! Kierowcy mają nowe wsparcie!

Naprawy gwarancyjne poza ASO są możliwe! Kierowcy mają nowe wsparcie!

diesel serwis naprawa

Podaj dalej

Gdy decydujemy się na nowy samochód lub kupujemy auto z gwarancją, bardzo często mamy przekonanie, że wszelkie naprawy musimy wykonywać w ASO. Jednak według obowiązujących przepisów nie jest to konieczne, choć musimy spełnić pewne warunki.

Dzisiaj, gdy ceny niemal wszystkiego szybują w górę, realne poszukiwanie oszczędności ma sporo sensu. Autoryzowane Stacje Obsługi kojarzą się przede wszystkim z wysokimi kosztami napraw. Okazuje się, że jako użytkownicy samochodów mamy wybór. Niestety niewielu kierowców zdaje sobie z tego sprawę, a nawet jeśli ma tego świadomość, boi się utraty gwarancji na pojazd.

Niezależne serwisy są mile widziane!

Jesteśmy świadkami też pewnego paradoksu, ponieważ informacje w ogłoszeniu o treści – pierwszy właściciel, salon Polska, serwisowany tylko w ASO podnoszą niemal momentalnie prestiż i wartość oferowanego samochodu. Jednocześnie spora grupa kierowców po zakończeniu okresu gwarancyjnego decyduje się na obsługę swojego samochodu w niezależnym serwisie.

volkswagen-golf-variant-na-sprzedaz
fot. mobile.de

Przepisy mówią, że mamy do tego prawo również podczas trwania gwarancji i nasza obecność w ASO, gdy z samochodem dzieją się, chociażby drobne usterki nie jest konieczna! Podstawą do takiego postępowania jest unijne rozporządzenie, znane szerzej jako niemiecki skrót GVO. Pozwala ono na serwisowanie auta w niezależnym warsztacie bez utraty gwarancji producenta.

Jednak trzeba utrzymać standardy konkretnego producenta

Wiemy już, że możemy zrezygnować z Autoryzowanej Stacji Obsługi na rzecz serwisów niezależnych. Niestety musimy pamiętać o tym, że muszą być to miejsca, które potrafią wykonać wszystkie czynności serwisowe zgodnie ze standardami producenta. Gdy koncern samochodowy udowodni, że wymiana części była wykonana poza ASO i cały proces przebiegał wbrew zasadom ustalonym przez firmę, istnieje realne utracenie gwarancji! Dlatego trzeba być bardzo ostrożnym!

W Polsce prezes UOKiK rozpoczął szereg działań, które mają sprawdzić, czy przedstawiciele różnych marek samochodowych stosują się do przepisów opisanych w unijnym rozporządzeniu GVO. Ma to pomóc w stworzeniu takich zapisów umowy pomiędzy sprzedawcą i kupującym, w których będzie jasne, kiedy można zrezygnować z ASO i jakie ma to konsekwencje.

 

Źródło: MotoFocus

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News