Mężczyźni lubią realizować się w różnych zadaniach, wyznaczać sobie nowe cele i obserwować efekty swojej pracy. Dlatego majsterkowanie przy samochodzie jest przyjemnością. Dzisiaj proponujemy czynność, którą większość przy samochodzie może wykonać samodzielnie przy zachowaniu zasad bezpieczeństwa. Oszczędności finansowe i satysfakcja z wykonanej pracy są gratis.
Współczesne samochody są coraz bardziej skomplikowane, przez co ilość prostych do wykonania napraw sukcesywnie się zmniejsza. Dawniej przy pomocy podstawowego zestawu kluczy, a także odrobiny wiedzy technicznej w aucie mogliśmy zdziałać wiele. Dzisiaj podobnie spektakularne rezultaty oferuje praca z programem diagnostycznym. Jednak dla miłośników drobnego ubrudzenia sobie rąk i skorzystania z narzędzi dalej pozostało pole do popisu.
Regularność jest podstawą sukcesu!
Wielokrotnie w publikacjach technicznych zwracamy uwagę na to, jak ważna dla ogólnej kondycji samochodu, jest regularność serwisowania i kontroli. Dokładnie tak dzieje się w przypadku układu hamulcowego. Coraz więcej samochodów dysponuje specjalnymi czujnikami, które w odpowiednim momencie poinformują kierowcę o niskim poziomie warstwy ciernej w klockach hamulcowych. Takie udogodnienie ma relatywnie niewiele samochodów na polskich drogach, w związku z tym pozostaje regularne kontrolowanie poziomu zużycia klocków hamulcowych przy okazji na przykład przekładki kół z zimowych na letnie.

Możesz zrobić tę czynność samodzielnie – oszczędzisz sporo pieniędzy!
Obecnie wizyta w serwisie wiąże się z koniecznością wydania przynajmniej kilkudziesięciu lub kilkuset złotych. Koszt zależy od wielkości miasta i rodzaju usługi. W przypadku kontroli zużycia klocków hamulcowych możemy tę czynność przeprowadzić samodzielnie. Potrzebujemy jedynie lewarka (podnośnika do auta), kawałka równego podłoża i podstawowego zestawu kluczy do odkręcenia kół.
- sprawdzamy obydwa klocki w danym zacisku przy użyciu latarki. Musimy ocenić grubość, można to zrobić przy pomocy np. suwmiarki. Pomocne będą też widoczne wskaźniki zużycia klocka. Wtedy kwalifikują się one do zmiany;
- sprawdź czy klocki zużywają się równomiernie – jest to tak samo ważne, jak grubość klocków. Odchylenie od normy jednego z tych elementów, może mieć negatywny wpływ na skuteczność hamowania.
Wszystkie czynności serwisowe powinny zająć maksymalnie kilka godzin. Jeśli mamy jakiekolwiek wątpliwości, najlepiej jest skonsultować się z mechanikiem.
źródło: Steinhof