Małe silniki diesla bez dwumasy - na tym pojedziesz długo i oszczędnie!

Małe silniki diesla bez dwumasy - na tym pojedziesz długo i oszczędnie!

francuski diesel 1.6 HDi

Podaj dalej

Silniki diesla cieszą się dużą popularnością na polskim rynku. Chociaż ceny oleju napędowego na stacjach paliw mkną przeraźliwie w górę, kierowcy nadal z zainteresowaniem spoglądają na tego rodzaju jednostki napędowe.

Polscy kierowcy bardzo chętnie wybierają starsze konstrukcje, które mają zdecydowanie mniej ekologicznych rozwiązań. Chodzi przede wszystkim o filtry DPF oraz koła dwumasowe. Z tych pierwszych można zrezygnować, wystarczy kupić wersje silnikowe bez tego rozwiązania. Podobnie można znaleźć jednostki napędowe, które fabrycznie są bez kosztownego w naprawach koła dwumasowego.

Propozycja prosto z Niemiec – silnik 1.4 TDI – wszystko fajnie, ale…

Na początek zaczniemy bardzo klasycznie, ponieważ trzy literki TDI wzbudzają w Polsce sporo emocji. Prawda jest taka, że jednostka napędowa o kultowej pojemności 1.9 litra zmotoryzowała wielu Polaków. Dzisiaj znalezienie takiego silnika bez gigantycznego przebiegu graniczy z cudem. Na szczęście jest alternatywa z trzema cylindrami.

Motor o pojemności 1.4 litra to według ekspertów 1.9 TDI z usuniętym jednym cylindrem. Ma on niemal wszystkie zalety swojego większego brata, ale ma on również podobne wady. Największą jest słaba kultura pracy, ponieważ jednostka terkocze, wibruje i w zasadzie zawsze daje o sobie znać. Drugim minusem tego silnika diesla jest luz osiowy na wale korbowym.

Mechanicy w zasadzie są zgodni, jeśli pojawi się on w tym silniku to oznacza koniec, ponieważ jego naprawa przestaje być opłacalna. Jednym rozwiązaniem jest zamiana jednostki na inną, co też generuje określone koszty. Na szczęście można łatwo ocenić, czy mamy kontakt już z tak uszkodzoną konstrukcją.

Silniki diesla prosto z Francji, czyli legendarne 1.6 HDI

Bardziej uniwersalną propozycją dla silnika diesla bez koła dwumasowego jest znany i przez wielu lubiany motor o pojemności 1.6 litra i oznaczeniu HDI. Jednak przy wyborze mocy jednostki napędowej jesteśmy zmuszeni skorzystać tylko z jednej propozycji. Wyłącznie dieselek o mocy 90 KM ma prostą turbosprężarkę, nie ma bardzo często filtra DPF i zawsze koła dwumasowego. Atutem tej propozycji jest jej szeroka dostępność w wielu modelach. W porównaniu do 1.4 TDI można powiedzieć, że wybór jest wręcz nieograniczony. Znajdziemy go pod maską Peugeota 207, Forda Focusa II generacji, Peugeota 308, Citroena C4 od 2004 roku i Citroena C3 od 2009 roku.

peugeot-508-diesel-bluehdi-2

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News