Krawężniki, nierówności, "tarki" na skrzyżowaniach - jak zadbać o zawieszenie w aucie?

Krawężniki, nierówności, "tarki" na skrzyżowaniach - jak zadbać o zawieszenie w aucie?

dziury samochod sprzeglo

Podaj dalej

Polskie drogi uznawane są za bardzo dziurawe, a to wrażenie wzrasta bezpośrednio po zimie. Krawężniki, wyrwy w jezdni, zużyta nawierzchnia przy ruchliwych skrzyżowaniach. To wszystko ma wpływ na zawieszenie w naszym aucie. Jak sobie radzić z takimi wyzwaniami?

Osiedlowe dróżki, ruchliwe skrzyżowania oraz drogi wojewódzkie potrafią być prawdziwym torem testowym dla zawieszenia w naszym aucie. Jeśli jesteśmy doświadczonymi kierowcami z podstawami wiedzy mechanicznej, na takich nierównościach możemy wychwycić wszelkie niedociągnięcia zawieszenia w pojeździe. Trudno jest ominąć każdy ubytek asfaltu w nawierzchni, jednak możemy spróbować oszczędzić nieco amortyzatory w samochodzie, żeby wizyta u mechanika w związku z uszkodzonym zawieszeniem była czymś innym niż tradycją.

Hamowanie i skręcanie przed dziurą

Co do zasady kierowca jest zobowiązany do zachowania szczególnej ostrożności za kierownicą i obserwowania tego, co dzieje się wokół jego pojazdu. Jednak jesteśmy tylko ludźmi i zdarza nam się przeoczyć jedną lub więcej dziur w jezdni. Gdy w ostatniej chwili zobaczymy bardzo dużych rozmiarów ubytek w asfalcie, trzeba szybko podejmować decyzje.

Kobieta za kierownicą
Fot. pixabay.com

Na pierwszy rzut oka wydaje się, że hamowanie to dobry pomysł. Jeśli zdążymy przed wpadnięciem koła w dziurę mocno zredukować prędkość i przy okazji inni uczestnicy ruchu będą bezpieczni, oczywiście warto to zrobić. Gorzej, jeśli taki manewr okaże się porażką, ponieważ skompresowany amortyzator po kontakcie z dziurą dobije, przez co może się uszkodzić.

Dodatkowo wjazd w koleinę na drodze na skręconych kołach może poważnie uszkodzić zróżnicowane elementy zawieszenia w tym skrzywić drążki kierownicze i felgę. W tej sytuacji najlepiej wjechać w dziurę na prostych kołach z odpuszczonym hamulcem.

Jazda środkiem swojego pasa i omijanie nierówności

Naturalnym odruchem wielu kierowców jest próba omijania nierówności. Część fragmentów dróg ma specjalne oznakowanie, które informuje jej użytkowników, że zbliżają się do bardziej dziurawej partii. Wtedy warto, jest zredukować prędkość i jechać mniej więcej środkiem swojego pasa ruchu. W ten sposób możemy dokonać korekty toru jazdy w lewo i w prawo w obrębie wyznaczonej przestrzeni na drodze. Oczywiście dopuszczalne jest również omijanie większych dziur sygnalizowanym i bezpiecznym zjazdem na drugi pas.

Progi zwalniające i krawężniki – uważaj na prędkość!

W przypadku progów zwalniających i krawężników jedną z najważniejszych zasad bezpiecznego najazdu i przejazdu przez nie jest dostosowanie optymalnej prędkości do rodzaju przeszkody. Progi zwalniające najlepiej pokonywać z możliwe niską szybkością, która pozwala łagodnie przetoczyć się przez nierówność każdej z osi.

Ford Everest - wersja Trend (Australia)
fot. Ford

Nieco inaczej musimy postąpić z krawężnikami, ponieważ tutaj potrzebujemy połączenia dynamiki do wjazdu na krawężnik i delikatności, aby nie uszkodzić opony, felgi oraz zawieszenia. Do wykonania takiego manewru niezbędne jest dobre wyczucie pojazdu, aby niknąć przypalenia sprzęgła w manualnej skrzyni biegów w trakcie wjeżdżania na krawężniki.

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News