Koło dwumasowe: 3 porady, które pomogą wydłużyć jego sprawność!

Koło dwumasowe: 3 porady, które pomogą wydłużyć jego sprawność!

koło dwumasowe

Podaj dalej

Współczesne silniki diesla i coraz więcej jednostek napędowych zasilanych benzyną ma koło dwumasowe. W Internecie krążą prawdziwe legendy o tym, jak drogie są wymiany tego podzespołu. Chociaż jego zużycie jest kwestią czasu, dobre nawyki mogą wydłużyć jego żywotność.

Jazda samochodem z kołem dwumasowym jest bardzo podobna do prowadzenia pojazdu bez niego. Gdy mamy automatyczną skrzynię biegów sprawa jest właściwie rozwiązana. Chociaż najnowocześniejsze automaty w pogoni za najniższym zużyciem paliwa utrzymują silniki w najniższym możliwym zakresie obrotów, co wymusza na kole dwumasowym w cudzysłowie większą aktywność. Jednak w przypadku manualnej skrzyni biegów możemy wykonać szereg drobnych czynności, które mogą pomóc wydłużyć żywotność koła dwumasowego.

Częste włączanie i wyłączanie silnika może generować problemy

I na początek pewien paradoks współczesnej motoryzacji numer jeden. Systemy start&stop są obecnie standardem, ponieważ normy emisji spalin wymuszają na producentach samochodów jak najmniejsze emitowanie szkodliwych związków chemicznych. W związku z tym w miastach bardzo wiele samochodów włącza i wyłącza automatycznie swoje jednostki napędowe. Każde uruchomienie i zgaszenie silnika powoduje drgania. Przyjmują je poduszki silnika i częściowo koło dwumasowe. Jeśli istnieje tylko taka możliwość, unikajmy jazdy z aktywnym systemem start&stop, gdy naszasilnik pod maską lubi sobie zadrżeć przy odpaleniu.

Koło dwumasowe źle znosi niskie obroty silnika

Teraz czas na paradoks numer dwa. Nowoczesne automatyczne skrzynie biegów pracują w optymalnym zakresie obrotów pod kątem zużycia paliwa, jednak niekoniecznie w najlepszych warunkach dla koła dwumasowego. Jazda na niskich prędkościach obrotowych silnika i przyspieszanie z wysokiego biegu generuje drgania silnika. One przez pewien czas są tłumione przez koło dwumasowe, jednak bardzo mocno obciążają ten podzespół. Zdrowsze dla tej części samochodu jest zdecydowanie przyspieszanie z wyższych obrotów silnika w sposób płynny.

Cofanie liczników
Fot. pixabay.com

Dynamiczna jazda może być groźna dla dwumasy

Pamiętajmy, że silniki diesla w założeniu mają być ekonomiczne, a ich przeznaczenie przez większość swojego istnienia miało ścisłe powiązania z pracą. Maszyny i pojazdy użytkowe muszą być trwałe i oszczędne. Ich szybkość pracy na zasadzie wyścigów ma mniejsze znaczenie.

Współczesne silniki diesla bardzo zachęcają do dynamicznej jazdy, ponieważ oferują imponującą elastyczność i relatywnie niskie zużycie paliwa. Jednak dynamiczne ruszanie dieslem wyposażonym w koło dwumasowe oraz agresywna zmiana biegów, której brakuje płynności zdecydowanie skracają żywotność całej dwumasy.

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News