Jeśli to zignorujesz układ chłodzenia w Twoim aucie ucierpi!

Jeśli to zignorujesz układ chłodzenia w Twoim aucie ucierpi!

Jeśli to zignorujesz układ chłodzenia w Twoim aucie ucierpi!

Podaj dalej

Sprawność układu chłodzenia jest bardzo istotna. Jeśli zaniedbamy kilka rzeczy, może pojawić się wiele istotnych problemów. Warto przypomnieć sobie, na co trzeba zwracać uwagę podczas eksploatacji samochodu.

Płyn chłodniczy jest bardzo ważny o każdej porze roku. W zimę musi on być odporny na ujemne temperatury, a latem skutecznie chronić jednostkę napędową przed przegrzaniem. Dlatego wieloletnie doświadczenie mechaników samochodowych pozwala wybrać najważniejsze aspekty, którym warto przyjrzeć się na przełomie zimy i wiosny.

Płyn chłodniczy powinien być klarowny

Diagnozowanie stanu technicznego układu chłodzenia warto zacząć od najłatwiejszej rzeczy, czyli wizualnej oceny cieczy, która znajduje się w zbiorniku wyrównawczym. Po odkręceniu nakrętki powinniśmy ujrzeć klarowny płyn chłodniczy. Jeśli pojawiają się w nim drobiny rdzy, czuć ze zbiornika opary benzyny lub oleju, prawdopodobnie nieco bliżej należy przyjrzeć się uszczelce pod głowicą oraz kondycji zaworu EGR.

Pamiętaj o regularnej wymianie płynu!

Niby rzecz oczywista, ale nadal wypada o niej przypominać. W sezonie letnim warto wymienić płyn na nowy, który jest lepiej dostosowany do wysokich temperatur. Podczas zmiany cieczy z zimowej na letnią profilaktycznie zaleca się płukanie całego układu chłodniczego. Jeśli taka regularność jest poza naszym zasięgiem, mechanicy są dosyć zgodni, że maksymalny przebieg dla płynu chłodniczego to dwa lata lub 120 000 km. Jeśli zignorujemy to zalecenie, płyn zacznie tracić swoje właściwości i może dojść do przegrzania się silnika.

płyn do spryskiwaczy hamulcowy chłodniczy olej samochód uszkodzenia silnik
fot. pixabay

Płyn chłodniczy ma wpływ na pracę oleju!

Na koniec rzecz, która może nie jest oczywista – od sprawności płynu chłodzącego zależy długowieczność naszego silnika w samochodzie. Przede wszystkim płyn chłodniczy chroni jednostkę napędową przed znaczącym przegrzaniem się. Jednak to nie jest wszystko. Gdy motor pracuje w wyższych zakresach temperaturowych przez dłuższy czas, zmieniają się nieznacznie właściwości oleju silnikowego. Spada wydajność smarowania, a to ma bezpośredni wpływ na trwałość naszego auta. Jeśli podczas jazdy lub na postoju wentylator chłodnicy załącza się częściej, dobrym pomysłem jest zainteresowanie się tym, co dzieje się z płynem chłodniczym.

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News