Jakie tarcze hamulcowe wybrać? Pełne, nacinane, a może nawiercane?

Jakie tarcze hamulcowe wybrać? Pełne, nacinane, a może nawiercane?

besthol-klocki-i-tarcze-hamulcowe-czym-są-i-kiedy-wymieniać-bh

Podaj dalej

We współczesnej motoryzacji tarcze hamulcowe są w większości przypadków standardem. Producenci tych podzespołów oferują szeroką gamę produktów, które warto wziąć pod uwagę. Tarcze hamulcowe dzielą się na kilka rodzajów, a każdy z nich pasuje do innego stylu jazdy.

Wydajność hamowania ma bardzo duże znaczenie dla bezpieczeństwa na drodze. Tarcze hamulcowe odpowiedniej grubości wraz z klockami hamulcowymi potrafią bardzo skutecznie zatrzymać niemal każdy pojazd. Gdy przyjrzymy się szczegółom, okaże się, że wpływ na skuteczność hamowania ma między innymi budowa tarczy hamulcowej.

Tarcze hamulcowe pełne – klasyka gatunku

Najpopularniejsze tarcze hamulcowe to wersja monolityczna, określana też jako pełna. Jej główną zaletą jest między innymi relatywnie łatwa produkcja i przystępna cena. Sprawdzają się one podczas przepisowej jazdy samochodem, gdzie dominuje płynne przyspieszanie, a także hamowanie. Ich żywotność zależy od bardzo wielu czynników,  ale eksperci przyjmują, że mogą one przejechać od 70 000 do 80 000 km.

Nacinane tarcze hamulcowe – dla kierowców o sportowym zacięciu

Nacinane tarcze hamulcowe są rozwinięciem modeli monolitycznych. Sprawdzą się w przypadku intensywnych hamowań, gdzie dochodzi do zwiększonego starcia klocka hamulcowego. W ten sposób powstaje szkliwo z klocków, które może osadzać się na tarczy. Odpowiednio zaprojektowane nacinanie powierzchni tarczy usuwa z klocków wspomniane wcześniej szkliwo. Dzięki czemu wydajność hamowania jest niemal przez cały czas na równym poziomie.

tarcza antykryzysowa
fot. freepik.com

Propozycja do ekstremalnego użytku?

Nadszedł czas na opisanie w dużym skrócie tego, co spotkamy w samochodach o aspiracjach sportowych. Mowa tutaj o nawiercanych tarczach hamulcowych, które przez zaprojektowane wcześniej otwory dużo lepiej radzą sobie z odprowadzaniem ciepła z tarczy hamulcowej. W ten sposób kierowcy otrzymują do dyspozycji produkt o dużej wydajności. Sprawdzi się on na torze wyścigowym lub w samochodach o iście sportowych osiągach.

Zupełnie osobną kwestią są ceramiczne tarcze hamulcowe. Jest to produkt zarezerwowany dla jednych z najlepszych samochodów usportowionych i sportowych na świecie. Wymagają one, podobnie do tarcz ceramicznych odpowiedniego rozgrzania. Tylko w optymalnej temperaturze roboczej nadają się one do jazdy w bezpieczny sposób. Przez co słabiej spiszą się w codziennej eksploatacji w miejskich korkach.

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News