Jak dzwonić na numer alarmowy 112? Sprawdź, co musisz wiedzieć w trakcie rozmowy!

Jak dzwonić na numer alarmowy 112? Sprawdź, co musisz wiedzieć w trakcie rozmowy!

kierowca-tira-z-telefonem

Podaj dalej

Dla wielu osób trwa długi majowy weekend. Wzmożony ruch na drogach sprzyja powstawaniu kolizji i wypadków. Jak dzwonić na numer alarmowy 112? Przygotowaliśmy krótki poradnik, w którym podpowiadamy, co należy zrobić.

Widok zderzających się ze sobą dwóch pojazdów może przyprawić o gęsią skórkę i być powodem ogromnego stresu u uczestników zdarzenia oraz świadków całej sytuacji. Jednak czasami musimy przełamać swoje lęki, żeby zrobić rzeczy, które w pewnych sytuacjach są konieczne. Udzielenie pomocy ludziom poszkodowanym jest obowiązkiem. Za ucieczkę z miejsca zdarzenia, brak wezwania służb ratunkowych grożą poważne kary. Jeśli sąd stwierdzi, że istniało bezpośrednie zagrożenie życia lub zdrowia u poszkodowanych, a ktoś wstrzymał się od udzielenia pomocy, może zostać skazany nawet na trzy lata pozbawienia wolności.

Po pierwsze zadbaj o swoje bezpieczeństwo!

Jedna z podstaw udzielania pierwszej pomocy innym ludziom – sami musimy mieć pewność, że jesteśmy bezpieczni. Jeśli w trakcie pomagania sami z własnej brawury doznamy obrażeń, stajemy się następnym człowiekiem, który potrzebuje pomocy służb ratunkowych. Mamy wspomóc ludzi ratujących życie, zamiast dodawać im pracy.

Kamizelka odblaskowa, dobrze oznaczony samochód światłami awaryjnymi, trójkąt ostrzegawczy – to absolutne podstawy prawidłowego zabezpieczenia miejsca wypadku.

Jak dzwonić na numer alarmowy 112? Wskaż konkretną osobę!

Podczas wypadku samochodowego wokoło znajdzie się wielu gapiów, jednak zdarza się, że nikt ze zgromadzonych nie chce samodzielnie włączyć się w pomaganie innym. Dlatego jeśli Twoim zadaniem była szacunkowa ocena liczby poszkodowanych, ich hipotetyczny stan zdrowia (nie musisz znać się na medycynie), warto poprosić konkretną osobę, wskazując na nią ręką, żeby Ci pomogła i zadzwoniła na numer alarmowy 112. Oczywiście istnieją alternatywne numery jak 997 – policja, 998 – pogotowie ratunkowe i 999 – straż pożarna.

Jakie dane podać dyspozytorowi?

Po odebraniu telefonu przez dyspozytora sami na wstępie opisujemy, co się stało. W konkretnym przedstawieniu aktualnej sytuacji pomogą poniższe pytania:

  • Co dokładnie się wydarzyło – np. wypadek samochodowy, potrącenie, upadek z wysokości;
  • Gdzie doszło do wypadku – numer i kilometr drogi, kierunek drogi, miasto, ulica, punkty charakterystyczne;
  • Ile osób potrzebuje pomocy – bardzo ważny punkt, od którego zależy liczba zaangażowanych służb;
  • Jakie czynności sami podejmujemy – czy udzielamy pierwszej pomocy, czy wokoło są inni świadkowie;
  • Dane osobowe – na końcu dyspozytor zapyta się, z kim rozmawiał, musimy wtedy podać swoje dane.

Bardzo ważne jest również to, że dyspozytor może wydać nam kilka instrukcji, które pomogą ratownikom po przyjeździe na miejsce zdarzenia, dlatego też należy nastawić się na współpracę. Elementem podsumowania jest zakończenie rozmowy – pierwszy zawsze rozłącza się dyspozytor.

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News