Groźna awaria czujnika EGT! Wtedy w samochodzie zaczyna się robić piekło!

Groźna awaria czujnika EGT! Wtedy w samochodzie zaczyna się robić piekło!

diesel-rura-wydechowa-filtr-dpf

Podaj dalej

Niewiele miejsca w motoryzacji poświęca się na omówienie tego, jak ważna dla prawidłowego funkcjonowania silnika, jest temperatura spalin. Istnieją sytuacje, w których w układzie wydechowym i w silniku powstaje prawdziwe piekło! To może doprowadzić do poważnych uszkodzeń, ale można ich uniknąć!

To, jak gorące mogą być spaliny wylatujące z wydechu, możemy przekonać się, gdy przechodzimy nieopodal rozgrzanego autobusu miejskiego, ciężarówki, która stoi na parkingu po dłuższej trasie tuż przed zgaszeniem silnika. Ciepło powietrza potrafi zabrać nam oddech i w skrajnej sytuacji doprowadzić do oparzeń skóry. Nie jest to wielkie zaskoczenie, ponieważ spaliny z łatwością przekraczają poziom kilkuset stopni Celsjusza.

Na straży czuwa EGT

Dla wielu osób skrót EGT to spora tajemnica. Jest to całkiem oczywiste, ponieważ jego awarie zdarzają się relatywnie rzadko, jednak gdy już do niej dojdzie, skutki mogą być katastrofalne. Podstawowym zadaniem omawianego podzespołu jest monitorowanie temperatury spalin. Najczęściej znajduje się on przed katalizatorem lub filtrem cząstek stałych. Z informacji o poziomie rozgrzania spalin korzysta jednostka sterująca silnikiem. Dzięki temu precyzyjnie dawkowana jest ilość paliwa przez wtryskiwacze. Taki zabieg pozwala efektywnie przeprowadzić cały proces spalania.

katalizator
Adobe iStock

Kontrolka Check Engine to poważny sygnał

Zdarzają się sytuacje, w których lekceważenie kontrolki Check Engine nie ma wielkich konsekwencji. Jednak każde jej pojawienie się na tablicy przyrządów powinno zwrócić naszą uwagę. Jest to szczególnie istotne, gdy wyczujemy nagły wzrost temperatury wokół pojazdu, co może świadczyć o przegrzewającym się katalizatorze.

Do tego nagły skok temperatury silnika, który może mieć przyczyny, chociażby w uszkodzeniu układ chłodzenia lub problemów ze smarowaniem, również może prowadzić do podniesienia się temperatury spalin. Błędy w odczytach mogą mieć również bardzo oczywistą przyczynę – mechaniczne uszkodzenie czunika EGT. Wtedy konieczna jest jego wymiana, co w niektórych przypadkach związane jest z zakupem całego katalizatora.

Zbyt gorące spaliny mogą uszkodzić turbosprężarkę!

Ze względu na to, że samochód jest bardzo złożonym mechanizmem i praktycznie wszystko oddziałuje na siebie, zbyt wysoka temperatura spalin, może uszkodzić turbosprężarkę. Powstające w procesie spalania gazy służą do napędzania łopatek sprężarki. Optymalnie mają one temperaturę na poziomie około 700-800 stopni Celsjusza. Gdy te wartości przekroczą pewien próg bezpieczeństwa, dochodzi do poważnej awarii turbo.

Wyciek z turbosprężarki
Fot. pixabay.com

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News