Docieranie silnika na biegu jałowym?! Czy to ma w ogóle sens? Poznaj prawdę!

Docieranie silnika na biegu jałowym?! Czy to ma w ogóle sens? Poznaj prawdę!

skrzynia biegow hamowanie

Podaj dalej

Na temat „układania się” jednostek napędowych napisano wiele tekstów. Mimo tego kierowcy wspólnie z mechanikami ciągle popełniają szereg błędów. Docieranie silnika na biegu jałowym to całkiem popularny mit. Czy ma on w ogóle sens?

Docieranie silnika może mieć różne podstawy. Najczęściej jest ono kojarzone z samochodem, który wyjechał prosto z salonu. Jednak taka procedura może być przeprowadzona również w przypadku auta po gruntownym odbudowaniu jednostki napędowej. W każdej z tych sytuacji postępowanie z motorem przebiega w zbliżony sposób. Niestety ciągle zdarzają się błędy.

Silnik może jeździć bez docierania – największy błąd

W społeczności osób żywo zainteresowanych motoryzacją funkcjonuje pewien stereotyp. Dotyczy on przede wszystkim nowych samochodów i przekonania, że jednostki napędowe w autach wyjeżdżających z fabryki są już wstępnie dotarte. Co za tym idzie kierowca, jest zwolniony z obowiązku ich układania bezpośrednio po odebraniu nowego pojazdu z salonu. Jest to bardzo duży błąd, ponieważ nawet precyzyjna budowa silnika na etapie produkcji, ciągle nakłada odpowiedzialność na użytkownika, aby zadbał o jego odpowiednie dotarcie. Jeśli oczywiście zależy nam na bezproblemowej obsłudze.

gaz autogaz lpg nowe przepisy homologacja
fot. pixabay

Docieranie na biegu jałowym – bardzo niebezpieczny pomysł!

Istnieje grupa mechaników, która uważa, że silnik po naprawie można docierać na biegu jałowym. Ten powolny i delikatny proces jest obarczony szeregiem niedociągnięć. Przede wszystkim jednostka napędowa, która pracuje na popularnym luzie, ma niewielkie problemy z dostarczaniem oleju do wszystkich zakamarków silnika. Wynika to z tego, że ciśnienie oleju jest poniżej zalecanego optimum. Dodatkowo niskie ciśnienie oleju sprawia, że ścianki cylindrów oraz inne komponenty w silniku otrzymują zdecydowanie mniejszą dawkę oleju od zalecanego. A co za tym idzie ich zużycie mechaniczne, jest większe, już na samym początku pracy. Takie rozwiązanie jest całkowicie pozbawione sensu w silnikach, które są chwilę po większym remoncie.

wnętrze komory silnika
freepik.com

Przyspieszone zapychanie się filtra DPF

Długotrwała praca na obrotach jałowych może być przyczyną zapychania się filtra cząstek stałych. Dobrym przykładem na potwierdzenie tej tezy są samochody ciężarowe, których jednostki napędowe długotrwale pracują na luzie. Muszą one zdecydowanie częściej być poddawane procesowi wypalania DPF-a.

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News