Wymarzone wakacje bardzo często oznaczają odkładanie pieniędzy przez długi czas, żeby spędzić kilka chwil w upragnionym miejscu. Co zrobić, gdy linie lotnicze decydują się odwołać nasz lot? Gdzie należy szukać pomocy? Kiedy należą się pieniądze?
Loty samolotem należą do jednych z najbezpieczniejszych środków transportu. Co ciekawe samolotami regularnie przemieszcza się jedynie kilka procent populacji Ziemi. Więc wbrew pozorom jest to całkiem luksusowy i unikatowy sposób podróżowania. Choć katastrofy lotnicze zdarzają się bardzo rzadko i wtedy jest o nich głośno, faktem jest to, że dużo częściej ma miejsce odwołanie lotu. Co w takiej sytuacji możemy zrobić?
Dokładne zapoznanie się z zasadami
Kupowanie biletu lotniczego jest swego rodzaju umową, która składa się z określonych zasad. W związku z tym warto zdawać sobie sprawę z tego, że każda linia lotnicza może mieć własne zasady przyznawania odszkodowań za określone sytuacje. Dlatego najlepszą metodą na potencjalny sukces w razie problemów, jest znajomość swoich praw, jako klienta.
Kiedy nie będzie odszkodowania?
Oczywiste jest, że odwołanie lotu może mieć różne przyczyny i część z nich ma charakter wydarzeń losowych, za które linia lotnicza nie bierze odpowiedzialności. Na dosyć długiej liście takich sytuacji znajdziemy między innymi:
- złe warunki atmosferyczne – śnieżyce, silny wiatr, opady deszczu, mgła i inne
- strajk w lotnictwie
- powody polityczne, które mogą wykluczać loty do zamówionego wcześniej kierunku
- zderzenie samolotu z ptakiem
- klęski żywiołowe
- problemy zdrowotne jednego z pasażerów
Dlatego po otrzymaniu informacji, że nasz lot został odwołany, warto być dociekliwym i poznać faktyczne przyczyny takiej decyzji. W końcu chodzi o odszkodowanie i nasze pieniądze.
Co zrobić, gdy odwołają lot?
Sama procedura ubiegania się o odszkodowanie z powodu odwołania lotu, jest relatywnie łatwa, ponieważ większość linii lotniczych, a teraz być może wszystkie na swojej stronie internetowej ma specjalny formularz dla takich sytuacji. Wysokość odszkodowania zależy między innymi od czasu poinformowania pasażerów o odwołaniu lotu, a także od odległości. Różnica względem najniższego, a najwyższego odszkodowania sięga nawet kilkuset euro.

Mamy też całkiem dużo czasu na podjęcie decyzji o rozpoczęciu procedury odszkodowawczej, ponieważ dla Polaków obowiązuje rok od całego zdarzenia. W przypadku innych krajów europejskich ten okres jest zdecydowanie dłuższy.