Części oryginalne, a może zamienniki? Czas obalić mity!

Części oryginalne, a może zamienniki? Czas obalić mity!

diesel czesci samochodowe

Podaj dalej

Od wielu lat eksperci i kierowcy toczą dyskusje nad tym, jakie części wybrać: oryginalne, a może zamienniki. Dzisiaj rzucimy nieco więcej światła na nazewnictwo i jakość podzespołów. Czy faktycznie opłaca się nie przepłacać?

W świadomości większości konsumentów utarły się pewne schematy: niemiecka jakość to mimo wszystko produkty nieco lepsze od innych. Japońskie samochody są trwalsze od francuskich i niemal wszystko, co pochodzi ze Stanów Zjednoczonych, jest plastikowe oraz momentami tandetne. Na temat produktów z Chin wiadomo również to, że trzeba ich unikać, ponieważ ich trwałość jest dyskusyjna. Zapominamy jednak o tym, że większość rzeczy dostępnych w sklepach, póki co pochodzi z Państwa Środka.

Oryginalne części, po tym je rozpoznasz!

Kolejne przeświadczenie spotykane w motoryzacji jest takie, że oryginalne części mają najlepszą jakość, stąd ich wyższa cena. Coraz więcej osób jest jednak świadoma, że na rynku dostępne są niemal takie same podzespoły, tylko nie mają one na opakowaniu oraz na konkretnym elemencie loga firmy, typu Skoda, Mercedes, Audi. Zamiast tego jest symbol producenta samej części.

Fabryka Renault

 

Są to referencje opisywane skrótem OEM, czyli Original Equipment Manufacturer, co należy rozumieć dosłownie, jako producent oryginalnego wyposażenia. Części, które określa się symbolem OE z języka angielskiego original equipment – wyposażenie oryginalne, różnią się od siebie w zasadzie pudełkiem, logiem i ceną. Jakość tych produktów jest na tym samym poziomie i spełnia wszystkie konieczne certyfikaty użytkowe.

Części OEQ i AM, czy jest się czego bać?

Po drugiej stronie części do pojazdów znajdują się produkty oznaczone głównie jako OEQ, czyli original equipment quality i AM jako podzespoły mniej rozpoznawalnych marek. Czym różnią się one od siebie? Pierwszy przykład to zamienniki wysokiej klasy, jednak dostarczane wyłącznie do hurtowni motoryzacyjnych. Mają wymagane certyfikaty jakości, ale stosuje je się jako alternatywę dla OE i OEM.

mechanik sprawdza olej
Adobe iStock

Produkty oznaczone jako AM mają wątpliwą jakość, co nie oznacza, że za każdym razem musi być ona zła, natomiast są mniej sprawdzone przez mechaników i ekspertów. Zdarza się również, że są one najtańsze z całego opisywanego dzisiaj zestawienia. Tutaj trzeba zachować zdrowy rozsądek. Należy pamiętać o tym, iż na bezpieczeństwie nie opłaca się oszczędzać i kluczowe dla funkcjonowania pojazdu części, powinny być możliwie najwyższej jakości.

 

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News