Co każde 100 tys. km każdy kierowca musi to wymienić! Ciągle o tym zapominamy!

Co każde 100 tys. km każdy kierowca musi to wymienić! Ciągle o tym zapominamy!

silnik wysokoprezny diesel

Podaj dalej

Eksploatacja samochodu związana jest przede wszystkim z terminową wymianą najważniejszych podzespołów i płynów eksploatacyjnych. Okazuje się, że, co każde 100 tys. km kierowca musi wymienić jeden z nich. Jednak niewielu użytkowników o tym pamięta!

Olej silnikowy, płyn chłodniczy i płyn do spryskiwaczy, o tym pamięta praktycznie każdy kierowca. Niestety tylko mała grupa zdaje sobie sprawę, że podobnie, jak olej silnikowy również płyn chłodniczy musi być wymieniany regularnie. Inaczej grozi to korozją całego układu, a nawet przegrzaniem silnika.

Jaką funkcję pełni układ chłodzenia?

Zgodnie z przyjętą nazwą układ chłodzenia ma za zadanie odprowadzać ciepło z pracującej jednostki napędowej. Szacuje się, że wydajny układ potrafi odebrać do trzydziestu procent wytwarzanej temperatury. Tyle wystarczy, aby zapewnić motorowi optymalne warunki pracy przez cały okres eksploatacji. Oczywiście pod warunkiem, że jako kierowca dbamy o jego sprawność.

Silnik 5.0 V8 LPG
fot. Auto-Mar Gaz Serwis

Warto również wspomnieć, że poza funkcją chłodzenia silnika, chłodnica wraz ze znajdującym się w zbiorniku płynem pomaga w szybkim tempie rozgrzać jednostkę napędową na początku jej cyklu pracy. W ten sposób obniża się zużycie podzespołów oraz zapotrzebowanie na paliwo. Jeśli nasz samochód ma kłopoty z szybkim rozgrzewaniem się silnika, trzeba zainteresować się pracą układu chłodzenia, w tym działaniem między innymi termostatu lub termostatów. W zależności od modelu pojazdu, jakim jeździmy.

Co każde 100 tys. km zmieniaj płyn chłodniczy!

W instrukcji obsługi samochodu powinny znaleźć się szczegółowe informacje na temat okresu wymiany płynu chłodniczego, wraz z płukaniem całego układu. Jeśli brakuje takich informacji, eksperci zalecają zmianę całego płynu raz na trzy lata lub, co każde 100 tys. km. Takie czynności należy przeprowadzić w przypadku najtańszych płynów chłodniczych.

płyn do spryskiwaczy hamulcowy chłodniczy olej samochód uszkodzenia silnik
fot. pixabay

Gdy stosujemy bardziej markowe lub wręcz dedykowane płyny do chłodnicy w teorii mogą one wytrzymać nawet pięć lat i 250 000 km! Jest to bardzo duży przebieg, dlatego dla bezpieczeństwa rekomendujemy robić to nieco częściej. Warto o tym pamiętać, jeśli chcemy cieszyć się długą i bezproblemową jazdą swoim samochodem!

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News