Chcesz zmienić opony? Sprawdź, czy możesz na nich jeździć!

Chcesz zmienić opony? Sprawdź, czy możesz na nich jeździć!

rozmiar felgi opona

Podaj dalej

Zmienić opony, czy jeszcze poczekać? Takie dylematy ma obecnie wielu kierowców, ponieważ średnia temperatura za oknem powoli spada. Jednak przed podjęciem decyzji i umówieniem się na spotkanie z wulkanizatorem, warto bliżej przyjrzeć się ogumieniu.

Można powtarzać to do znudzenia, ale profilaktyki nigdy zbyt wiele – opona jest pierwszym i w zasadzie jedynym elementem samochodu, który styka się z nawierzchnią. Ma ona duży wpływ na to, jak pewnie prowadzi się auto, dlatego od jej stanu technicznego zależy bezpieczeństwo na drogach. Przed założeniem popularnych zimówek, bardzo dobrym pomysłem jest spojrzenie na kilka ważnych szczegółów.

Wysokość bieżnika to dopiero początek!

Wielu kierowców ma obsesję na punkcie wysokości bieżnika i traktuje go jako priorytet. Jeśli mieści się on do 1,6 mm teoretycznie wszystko, jest w porządku. Zdrowy rozsądek podpowiada, że taka wysokość bieżnika to absolutne minimum i dla lepszej pewności prowadzenia wartościami granicznymi są 4 mm dla opony zimowej. Trzeba sobie zdawać sprawę, że ten parametr to dopiero początek, ponieważ pod uwagę należy wziąć jeszcze wiek ogumienia i stan techniczny.

Opona Michelin Pilot Alpin 5 SUV

Kiedy zmienić opony, a kiedy je wyrzucić?

Zmienić opony można tylko na takie, które nadają się jeszcze do bezpiecznego użytkowania. Wysokość bieżnika to jeden z najważniejszych parametrów oceny stanu technicznego ogumienia, ale kluczowy dla właściwości mieszanki, jest również wiek. Teoretycznie opony mogą być użytkowane nawet przez dziesięć lat, ale w praktyce dużo lepszym pomysłem jest rozważenie ich wymiany w połowie tego czasu. Wszystko przez twardnienie gumy i powstające mikro pęknięcia, które mogą poważnie uszkodzić całą oponę.

peknieta felga opona

Jednocześnie warto wiedzieć, że w sklepie z oponami w kategorii „nowe opony”, można znaleźć egzemplarze, które mają dwa lata. One również zaklasyfikowane są jako fabryczne, ponieważ prawidłowo przechowywane ogumienie nawet po takim czasie zachowuje swoje oryginalne parametry.

Zasada 7 stopni to coś więcej niż mit!

Na koniec temperatura powietrza, przy której wypada zmienić opony na zimowe. Oczywiście poza opadami śniegu poważnie o wymianie kompletu na zimowy, można myśleć, gdy temperatura oscyluje w okolicach siedmiu stopni. Jest to oczywiście wartość umowna i niektóre marki opon przy znacznie wyższych temperaturach tracą swoje właściwości. Dużo ważniejsze jest to, w jakich godzinach poruszamy się samochodem i jakie wtedy panują warunki.

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News