Unia Europejska zmienia przepisy ws. zakazu benzyny i Diesla. To prawdziwa rewolucja dla kierowców

Unia Europejska zmienia przepisy ws. zakazu benzyny i Diesla. To prawdziwa rewolucja dla kierowców

diesel homologacja VW

Podaj dalej

Komisja Europejska opracowała nowe przepisy w sprawie zakazu sprzedaży samochodów z silnikami benzynowymi lub typu Diesel. Próbując rozwiązać spór z Niemcami w sprawie wycofania przez UE samochodów z silnikami spalinowymi, przepisy doczekają się bardzo ważnych modyfikacji. UE zezwoli bowiem na sprzedaż nowych samochodów z silnikami spalinowymi – także po 2035 roku. 

Diesel i benzyna – zostaną z nami na dużo dłużej!

diesel homologacja VW

Agencja Reuters informuje, że powstał nowy projekt wniosku. Sugeruje on utworzenie nowej kategorii pojazdów w Unii Europejskiej. Chodzi o samochody, które mogą być napędzane wyłącznie paliwami neutralnymi pod względem emisji dwutlenku węgla. 

Takie pojazdy musiałyby korzystać z technologii, która uniemożliwi im jazdę na innych rodzajach paliw. Obejmuje to „system zachęty do tankowania”. Uniemożliwi uruchomienie samochodu, gdyby był zasilany innymi paliwami niż neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla. 

Propozycja może oferować producentom drogę do dalszej sprzedaży samochodów z silnikami benzynowymi czy typu Diesel po 2035 roku. To właśnie wtedy UE ma zakazać sprzedaży nowych samochodów emitujących CO2. 

Ale pojawiły się zastrzeżenia

benzyna diesel ceny paliw paliwo marża opłaty podatki vat akcyza
fot. freepik

Jednak po miesiącach negocjacji kraje UE i Parlament Europejski uzgodniły ustawę w zeszłym roku. Ale niemieckie Ministerstwo Transportu zaskoczyło inne kraje w tym miesiącu. Zgłasiło w ostatniej chwili zastrzeżenia do ustawy, na kilka dni przed ostatecznym głosowaniem. Te miałoby doprowadzić do jej wejścia w życie.

Podstawowym postulatem ministerstwa jest zezwolenie UE na sprzedaż nowych samochodów napędzanych e-paliwami po 2035 r. Rzecznik Komisji odmówił komentarza na temat projektu dokumentu. Ale odniósł się do komentarzy szefa unijnej polityki klimatycznej Fransa Timmermansa. Ten powiedział w zeszłym tygodniu, że każde rozwiązanie musi być zgodne z ustawą o wycofaniu z 2035 r. Ale została ona uzgodniona jeszcze w zeszłym roku.

Jednakże, urzędnik unijny powiedział Reutersowi w miniony poniedziałek, że wszelkie propozycje dotyczące rejestracji samochodów napędzanych e-paliwem zostaną przedstawione po ostatecznym przyjęciu ustawy o wycofaniu benzyny i silników typu Diesel. 

E-paliwo odpowiedzią

diesel homologacja VW
Pixabay

E-paliwa są wytwarzane poprzez syntezę wychwyconych emisji CO2 i wodoru produkowanego przy użyciu energii elektrycznej wolnej od CO2. Badanie opublikowane we wtorek przez Poczdamski Instytut Badań Klimatu wykazało, że wszystkie planowane projekty e-paliw na całym świecie wyprodukują tylko tyle paliwa, aby pokryć 10% niemieckiego zapotrzebowania na e-paliwa w lotnictwie, transporcie morskim i chemikaliach. I to zaledwie w ciągu najbliższych kilku lat. 

W poniedziałek Ministerstwo Transportu Niemiec poinformowało, że rozmowy z Komisją na temat planowanego zakończenia produkcji nowych silników spalinowych od 2035 r. idą do przodu, ale dodało, że nie może powiedzieć, kiedy porozumienie zostanie osiągnięte.

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News