Tak pracuje najmocniejszy Diesel w historii... i to bez kagańca! Potężne V12 o mocy 500 KM i jeszcze to spalanie [WIDEO]

Tak pracuje najmocniejszy Diesel w historii... i to bez kagańca! Potężne V12 o mocy 500 KM i jeszcze to spalanie [WIDEO]

Audi R8 V12 TDI concept

Podaj dalej

Dzięki najnowszemu filmowi na YouTube autorstwa niezawodnego kanału AutoTopNL, możemy zobaczyć jedno z największych dzieł Audi z silnikiem typu Diesel. To Audi Q7 V12 TDI pręży muskuły na niemieckiej autobahnie, prezentując wyjątkowy przejazd SUV-a z maksymalną prędkością. 

Diesel V12 wolny od elektronicznych blokad

audi-q7-v12-tdi-diesel-autobahna

Dziś coraz trudniej kupić samochód z silnikiem typu Diesel, a przyszłość rysuje się w jeszcze mniej różowych barwach. Gdy silniki typu Diesel były wydajną alternatywą dla benzyny, Audi Q7 V12 TDI było najbardziej potężnym SUV-em o imponujących osiągach i stonowanym wyglądzie. 

SUV zadebiutował w 2009 roku jako topowy model Audi z silnikiem Diesla. W przeciwieństwie do malutkich, rzędowych silników wysokoprężnych, które możemy znaleźć w wielu produktach Grupy VW, zbudowanych z myślą o oszczędności paliwa, tutaj chodziło głównie o osiągi. 6-litrowy silnik V12 z podwójnym turbodoładowaniem wytwarzał oszałamiające 500 KM. Jego moment obrotowy został ograniczony do 1000 Nm. Z większym nie poradziłaby już sobie 6-biegowa automatyczna skrzynia biegów ZF HP32. 

Pomimo masy własnej Audi Q7 V12 TDI wynoszącej 2680 kg, ten duży SUV rozpędzał się od 0 do 100 km/h w zaledwie 5,5 sekundy. Prędkość maksymalna została ograniczona do 250 km/h. Po usunięciu ogranicznika samochód z łatwością rozpędza się jednak do… 281 km/h! 

Audi Q7 V12 TDI – absolutny top

Podczas opracowywania Audi Q7 V12 TDI inżynierowie poświęcili dużo czasu na dostrojenie zawieszenia i układu hamulcowego na torze Nurburgring. Wszystko po to, aby samochód był maksymalnie wydajny. Audi ma deklarowany czas okrążenia toru Nurburgring wynoszący 8 minut i 50 sekund. 

Aby zatrzymać tego ogromnego SUV-a, Audi Q7 V12 TDI standardowo wykorzystuje karbonowo-ceramiczne hamulce. Podczas wyczynowej jazdy są one niezbędne do zachowania kontroli nad ponad 2,5-tonowym SUV-em. Co ciekawe, samochód spalał 9,4 l/100 km na autostradzie i 14,7 l/100 km w mieście. Oczywiście wartości te nie są nawet bliskie temu, co oferują dzisiejsze samochody, ale jak na wszystkie te liczby… Nie jest źle! 

W chwili swojego debiutu, Audi Q7 V12 TDI z pewnością było idealnym połączeniem osiągów i gospodarki paliwem. 

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News