"Rozebrał" pierwszego elektryka VW po roku i 22 500 km przebiegu. Spadek zasięgu baterii jest szokujący [WIDEO]

"Rozebrał" pierwszego elektryka VW po roku i 22 500 km przebiegu. Spadek zasięgu baterii jest szokujący [WIDEO]

volkswagen-id3-degradacja-baterii

Podaj dalej

Volkswagen ID.3 był pierwszym elektrykiem niemieckiej firmy, który trafił w ręce klientów około rok temu. Czas więc zobaczyć, jak wyglądają pierwsze doniesienia o degradacji baterii. Ten egzemplarz w 12 miesięcy przejechał nieco ponad 22 000 kilometrów, a degradacja wydaje się być szokująco wysoka. Jego właściciel postanowił „rozebrać” i podsumować dane, jakie wynikają z poniższych testów. 

Volkswagen ID.3 1st po roku użytkowania

volkswagen-id3-degradacja-baterii

Kanał YouTube BatteryLife opublikował niedawno film, którego bohaterem jest roczny Volkswagen ID.3 1ST. z baterią 62 kWh. Przejechał w swoim życiu dokładnie 22 644 kilometry, a jego zasięg WLTP wynosi dokładnie 420 kilometrów. 

Volkswagen pierwsze 15 000 kilometrów przejechał aż w ciągu pierwszych trzech miesięcy posiadania. W tym czasie był ładowany prawie wyłącznie przy użyciu szybkich ładowarek DC o mocy 100 kW do pełna i regularne rozładowywany poniżej 10% stanu naładowania. Później profil użytkowania zmienił się na głównie 11 kW AC i rozładowywanie do 20% poziomu baterii. 

Aby zobaczyć, jak zmieniał się zasięg, Battery Life przeprowadził test zasięgu przy prędkości 90 km/h i porównywał z wynikami podobnego testu przeprowadzonego przed rokiem. Wyniki są następujące:

Wrzesień 2021: zasięg 444,5 km
Wrzesień 2020: zasięg 456 km
różnica: 2,5%

volkswagen-id3-degradacja-baterii

Użyteczna pojemność akumulatora spadła aż o 7,5%

Podczas testów warunki był inne, więc w kolejnym sprawdzianie YouTuberzy porównali zużycie energii pokazywane przez samochód. Na tej podstawie obliczyli użyteczną pojemność akumulatora. 

Wrzesień 2021: 122 Wh/km i szacunkowo 54,4 kWh
Wrzesień 2020: 129 Wh/km i szacunkowo 58,8 kWh
różnica: 4,4 kWh lub 7,5%

To już dość znacząca różnica. Oczywiście, degradacja w pierwszym roku często jest najwyższa, a potem zwalnia. Ale 7,5% to i tak bardzo dużo. W dodatkowym teście Battery Life sprawdził też zużycie energii na szybkiej ładowarce:

volkswagen-id3-degradacja-baterii
VW ID.3

Różnice również na szybkiej ładowarce

Wrzesień 2021: 8-100% przy 53,1 kWh i szacunkowo 57,7 kWh łącznie
Wrzesień 2020: 2-100% przy 62,2 kWh i szacunkowo 63,5 kWh łącznie
różnica: 5,8 kWh lub 9,1%

Tutaj różnica jest jeszcze większa, ale uważamy, że ta metodologia nie jest wystarczająco dokładna. Istnieje wiele czynników, które mogą wpłynąć na wynik o kilka procent.

Dlatego musimy poczekać na kolejne testy zasięgu i sprawdzić, czy 7-8% jest zauważone przez innych użytkowników, czy też spadek jest rozsądniejszy.

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News