PILNE: Diesel cofa się w rozwoju o kilkanaście lat! Kuriozalna sytuacja związana z normami emisji spalin

PILNE: Diesel cofa się w rozwoju o kilkanaście lat! Kuriozalna sytuacja związana z normami emisji spalin

sedan-lada-vesta-5

Podaj dalej

Z gospodarczego punktu widzenia Rosja znalazła się w ogromnych tarapatach i ma niewielkie pole manewru, aby zapobiec niszczącym skutkom sankcji. Nie znaczy to jednak, że tych sposobów nie ma. Diesel w Rosji cofa się o kilkanaście lat! 

Diesel tylko z Euro 2

super-tani-sedan-lada-vesta

Wojna w Ukrainie trwa już drugi miesiąc i mimo pewnych pozytywnych sygnałów nie wydaje się, aby mógł on się zakończyć w najbliższej przyszłości. W ten sposób sankcje dla znacznej części cywilizowanego świata pozostają w mocy, co utrudnia Rosjanom funkcjonowanie. Ma to też ogromny wpływ na branżę motoryzacyjną. 

Jedna sprawa to import i sprzedaż samochodów zagranicznych w kraju. Dziś w dużej mierze nie ma o tym zupełnie mowy, ponieważ większość producentów wycofała się z kraju. Dziś Chiny są chyba jedynym dużym krajem, z którego nadal napływają samochody do Rosji i żadna ze stron nie ma z tym problemu. 

Jest jednak drugi rozdział – produkcja lokalna. Wielu europejskich producentów, takich jak Volkswagen, czy Skoda, mają w kraju duże fabryki. Zachodni producenci nie chcą lub nie mogą ich używać ze względu na zakaz importu komponentów. Tym samym utrzymanie przemysłu motoryzacyjnego w Rosji zależy obecnie głównie od produkcji krajowej, co również nie jest łatwe. 

Produkcja lokalna nie jest łatwa

duze-kombi-dacia-lada-logan

Rosja kupuje kilkadziesiąt procent części do swoich samochodów od zagranicznych dostawców. Zapewne w długoterminowej perspektywie dostosują się do tego, przestawiając się na produkcję lokalną, lub import z krajów „zaprzyjaźnionych”. Ale to nie nastąpi od razu. W ten sposób Rosja podejmuje niezwykłe kroki, aby udało się jej kontynuować produkcję. 

Z jednej strony producenci samochodów, jak Łada, wprowadzają specjalne wersje modeli Granta, Niva Legend, Niva Travel, czy Vesta, które będą pozbawione części elektronicznych. Samochody wejdą więc na rynek m. in. bez ABS, ESP, poduszek powietrznych… Niektóre modele, zbudowane w oparciu o technologię Renault, nie będą w ogóle produkowane. 

Co jeszcze bardziej ciekawe, nowe samochody będą wypuszczane na rynek bez niektórych czujników układu wydechowego. To będzie miało rzecz jasna negatywny wpływ na generowane emisje, ale Rosja może łatwo to przezwyciężyć, łagodzi limity. Zamiast odpowiednika normy Euro 5, nowe samochody będą musiały spełniać tylko wymogi Euro 2. Zarówno benzyna, jak i Diesel. 

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News