Choć silniki typu Diesel znajdują się w ostatnich latach pod nieustannym ostrzałem ze strony Unii Europejskiej, czasami dla ich kierowców pojawiają się także dobre wiadomości. Europejski Trybunał Sprawiedliwości orzekł, że posiadacze tych jednostek wysokoprężnych otrzymają odszkodowanie za niezgodne z prawem stosowanie urządzeń ograniczających skuteczność ich działania.
Ten Diesel truł bardziej, niż powinien?

Sprawa początkowo została wniesiona do niemieckiego sądu federalnego przez właściciela samochodu marki Mercedes. Odkrył on oprogramowanie, które zmniejszało stopień recyrkulacji spalin w pojeździe, gdy temperatura zewnętrzna spadła poniżej pewnego progu. Tym samym silnik typu Diesel emitował dużo więcej szkodliwych cząstek NOx.
Zdaniem trybunału stosowanie takich urządzeń narusza zasady homologacji dotyczących emisji. A tym samym świadectwa zgodności pojazdów, których to dotyczy.
Bezpośredni związek między producentem a nabywcą ustanowiony przez certyfikat oznacza, że państwa członkowskie Unii Europejskiej są zobowiązane do przyznania zainteresowanym nabywcom prawa do odszkodowania od producenta w przypadku ich naruszenia.
Teraz do niemieckich sądów należy ustalenie, czy oprogramowanie w tym przypadku kwalifikuje się jako urządzenie oszukujące. I czy istnieje uzasadniony powód jego używania. Rozprawa odbędzie się 8 maja. Jeśli okaże się, że Mercedes naruszył zasady, a kupujący poniósł szkodę w wyniku zakupu uszkodzonego samochodu… Producent będzie musiał zapewnić odszkodowanie.
Chodzi o ogromne pieniądze
Państwa członkowskie określają rekompensatę niezależnie, jeśli będzie miała ona zastosowanie. W podobnych sprawach zazwyczaj wynosiło ono w granicach 20 000 zł. Może być to jednak nieco więcej lub nieco mniej pieniędzy. Wszystko okaże się już wkrótce.
Mercedes powiedział w oświadczeniu dostarczonym portalowi Autocar: – Trybunał wyraźnie stwierdził, że istotne są tylko szkody faktyczne wyrządzone kupującemu. Ponadto musi istnieć niezgodne z prawem urządzenie ograniczające skuteczność, co jest kwestionowane w niniejszej sprawie.
Niemiecki sąd federalny wcześniej odrzucił pierwotne roszczenie odszkodowawcze, stwierdzając, że producent może zostać obciążony tylko wtedy, gdy szkoda była umyślna. Reuters poinformował, że rzecznik Mercedesa odniósł się do sprawy. Powiedział, że pojazdy firmy, które zostały wycofane w celu aktualizacji oprogramowania, mogą nadal być używane bez ograniczeń.