PILNE: Twój stary Diesel będzie "dobry" jeszcze ładnych parę lat. Zakaz to jedna wielka bzdura!

PILNE: Twój stary Diesel będzie "dobry" jeszcze ładnych parę lat. Zakaz to jedna wielka bzdura!

Diesel TDI

Podaj dalej

Unia Europejska i producenci samochodów próbują ze wszystkich sił wciskać kierowcom na Starym Kontynencie samochody elektryczne. Ale okazuje się, że wasz stary Diesel czy benzyniak będzie dobry jeszcze ładnych parę lat! Zakaz silników spalinowych to jedna wielka bzdura?

Stary Diesel będzie OK jeszcze bardzo długo

diesel-tdi-silnik

Okazuje się, że dłuższa jazda starym samochodem z silnikiem typu Diesel jest bardziej ekologiczna, niż kupno nowego elektryka. Nie jest tajemnicą, że podczas produkcji pojazdów elektrycznych uwalniana jest znaczna ilość CO2. 

Volvo obliczyło niedawno, że produkcja elektrycznego C40 generuje o 70% więcej emisji, niż benzynowego XC40. Powód, by nie kupować samochodu elektrycznego? Niekoniecznie – elektryki rzeczywiście napędzają bardziej zrównoważony rozwój, nawet przy obecnym miksie energetycznym „szarej” i zielonej energii. Ale jest jeszcze lepsza opcja, niż kupno elektryka. 

Dłuższa jazda starym samochodem z silnikiem typu Diesel. Tak, tak! Nie pomyliliście się. Uniwersytet Kiusi badał flotę samochodową w Japonii od 1990 do 2016 roku. Tam samochód wytrzymuje średnio 13,3 roku, zanim trafi na złom lub zostanie wyeksportowany. Gdyby ludzie jeździli tam starszymi samochodami o 10% dłużej, zaoszczędziłoby to 30,7 ton CO2! I to nawet biorąc pod uwagę, że starszy Diesel jest mniej oszczędny i mniej ekologiczny od nowego. 

Skoda diesel TDI

Stary Diesel lepszy niż nowy elektryk?

Powód jest prosty – nie trzeba produkować nowych samochodów, a to ona generuje bardzo duże emisje. 

A co jeśli zastąpisz stary Diesel nowym elektrykiem? Na to pytanie odpowiedział badacz Yuya Nakamoto: – Odpowiedź zależy od sektora energetycznego. Jeśli energia pochodzi z paliw kopalnych, szybsze przejście na pojazdy elektryczne prawdopodobnie zwiększy ogólny ślad węglowy samochodów. Zwłaszcza, że produkcja pojazdów napędzanych paliwami alternatywnymi wytwarza obecnie około dwa razy więcej CO2, niż produkcja samochodów benzynowych. Ale lepsza odpowiedź na to pytanie wymagałaby bardziej szczegółowych badań. 

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News